Sociale media is een hot topic en dat blijft het voorlopig ook nog wel even. Ook de agrarische sector heeft zich goed gevestigd op Twitter, Facebook en soortgelijke social media websites. Toch lijkt er al slijt te zitten op de nieuwigheid. Een vaste garde heeft zich gevestigd en maar weinig nieuwe aanwas dient zich aan.
Over het omgaan met sociale media, zowel privé als zakelijk, is al menig boek geschreven of cursus gegeven. Zogenaamde sociale media experts vertellen je graag over de zin en onzin van dit fenomeen, dat het internet in rap tempo heeft veroverd. Vooral voor bedrijven die graag zakelijk voordeel willen halen, kunnen de meeste uiteenlopende meningen en adviezen aan hun adres verwachten.
Het feit is dat iedereen het vooral denkt te weten. Mijn ervaring is: dokter het lekker zelf uit en doe wat jou goed lijkt. Het is onmogelijk één formule te bedenken waardoor jouw bedrijf succesvol wordt op sociale media sites. Zo duwt Twitter je tegenwoordig reclametweets door de strot. Dat klinkt leuk voor de heren marketeers, maar lijkt vooralsnog vooral een averechtse werking te hebben. De gebruikers zijn namelijk gewend dat de dienst reclamevrij is en accepteren niet dat hun timeline met berichten vol ‘spam’ (reclame) staat.
Wil je je op sociale media richten, denk dan goed na wat je ermee wilt gaan bereiken en waar jouw klanten of geïnteresseerden zich het meest bevinden. De ervaring leert dat agrarisch ondernemers nog steeds vooral Twitter kiezen voor het verkrijgen van serieuze informatie en discussie met collega’s. Aan Facebook blijft een grote fun factor hangen, waar het nieuws minder serieus is.
Bovendien heeft de jongere garde Twitter al veelal verlaten. Waarschijnlijk omdat hun ouders er nu op actief zijn. Datzelfde geldt voor Facebook, maar alternatieven zijn eigenlijk niet aanwezig. Waarschijnlijk komt alleen Google Plus in aanmerking voor de titel Facebook rivaal. Daarnaast dringt het bedrijf zijn nieuwe service erg op aan Google gebruikers. De nieuwste trend lijkt eerder dat mensen zich online geheel afzonderen. Geen Facebook, Twitter, Google Plus of LinkedIn is nu hip.
Als sociale media ons één ding heeft geleerd is het wel de snelheid waarmee zaken kunnen veranderen. Neem de populaire berichtenservice Whatsapp maar als voorbeeld. Het bedrijf genoot een prima reputatie, tot Facebook het opkocht. Gebruikers stapte massaal over op rivaal Telegram, maar maakte enkele weken of maanden later weer de stap terug. Wat je vandaag als populair ziet, is morgen misschien veranderd.
Zo lijkt de aanwas van agrarische ondernemers op Twitter inmiddels ook redelijk te zijn gestabiliseerd. Dit voorjaar explodeerde de gemiddelde ‘boeren timeline’ bijna met foto’s en berichten over het werk op het land. Duidelijk meer mensen maakte gebruik van de site, ten opzichte van een jaar eerder. De bestaande gebruikers lijken echter actiever te worden, terwijl nieuwe personen zich maar weinig aandienen. Wellicht omdat de harde kern als een vaste kliek wordt gezien, waar moeilijk tussen te komen is.
Wie ervoor open staat en zich verdiept in de verschillende mogelijkheden kan hier zowel privé als zakelijk voordeel uit halen. Bijvoorbeeld door nieuwe bedrijven en personen te leren kennen en kennis uit te wisselen. Wanneer ik lees dat telers online discussiëren over hun bouwplan voor volgend jaar, of de keuze om hun aardappelen te beregenen, word ik toch een beetje vrolijker. Het laat zien waartoe sociale media ook in staat is. Mensen verbinden en hun beroepskennis met elkaar delen.
Afgezien van de melkveehouderijsector heeft Nederland altijd een online forum gemist waar dergelijke kennisoverdracht centraal stond. Sociale media lijkt nu die rol op zich te hebben genomen. En wanneer we allemaal klaar zijn met Twitter, Facebook en Google Plus kunnen we altijd nog een forum oprichten. Wie is er voor?
Niels van der Boom
Techredacteur bij Boerenbusiness.nl
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/niels-van-der-boom/item/10859615/Hebben-we-baat-bij-agrarisch-kwetteren]Hebben we baat bij agrarisch kwetteren[/url]