Column Niels van der Boom

Hebben we baat bij agrarisch kwetteren?

1 Oktober 2014 - Niels van der Boom - 2 reacties

Sociale media is een hot topic en dat blijft het voorlopig ook nog wel even. Ook de agrarische sector heeft zich goed gevestigd op Twitter, Facebook en soortgelijke social media websites. Toch lijkt er al slijt te zitten op de nieuwigheid. Een vaste garde heeft zich gevestigd en maar weinig nieuwe aanwas dient zich aan.

Over het omgaan met sociale media, zowel privé als zakelijk, is al menig boek geschreven of cursus gegeven. Zogenaamde sociale media experts vertellen je graag over de zin en onzin van dit fenomeen, dat het internet in rap tempo heeft veroverd. Vooral voor bedrijven die graag zakelijk voordeel willen halen, kunnen de meeste uiteenlopende meningen en adviezen aan hun adres verwachten.

Het feit is dat iedereen het vooral denkt te weten. Mijn ervaring is: dokter het lekker zelf uit en doe wat jou goed lijkt. Het is onmogelijk één formule te bedenken waardoor jouw bedrijf succesvol wordt op sociale media sites. Zo duwt Twitter je tegenwoordig reclametweets door de strot. Dat klinkt leuk voor de heren marketeers, maar lijkt vooralsnog vooral een averechtse werking te hebben. De gebruikers zijn namelijk gewend dat de dienst reclamevrij is en accepteren niet dat hun timeline met berichten vol ‘spam’ (reclame) staat.

Wil je je op sociale media richten, denk dan goed na wat je ermee wilt gaan bereiken en waar jouw klanten of geïnteresseerden zich het meest bevinden. De ervaring leert dat agrarisch ondernemers nog steeds vooral Twitter kiezen voor het verkrijgen van serieuze informatie en discussie met collega’s. Aan Facebook blijft een grote fun factor hangen, waar het nieuws minder serieus is.

Bovendien heeft de jongere garde Twitter al veelal verlaten. Waarschijnlijk omdat hun ouders er nu op actief zijn. Datzelfde geldt voor Facebook, maar alternatieven zijn eigenlijk niet aanwezig. Waarschijnlijk komt alleen Google Plus in aanmerking voor de titel Facebook rivaal. Daarnaast dringt het bedrijf zijn nieuwe service erg op aan Google gebruikers. De nieuwste trend lijkt eerder dat mensen zich online geheel afzonderen. Geen Facebook, Twitter, Google Plus of LinkedIn is nu hip.

Als sociale media ons één ding heeft geleerd is het wel de snelheid waarmee zaken kunnen veranderen. Neem de populaire berichtenservice Whatsapp maar als voorbeeld. Het bedrijf genoot een prima reputatie, tot Facebook het opkocht. Gebruikers stapte massaal over op rivaal Telegram, maar maakte enkele weken of maanden later weer de stap terug. Wat je vandaag als populair ziet, is morgen misschien veranderd.

Zo lijkt de aanwas van agrarische ondernemers op Twitter inmiddels ook redelijk te zijn gestabiliseerd. Dit voorjaar explodeerde de gemiddelde ‘boeren timeline’ bijna met foto’s en berichten over het werk op het land. Duidelijk meer mensen maakte gebruik van de site, ten opzichte van een jaar eerder. De bestaande gebruikers lijken echter actiever te worden, terwijl nieuwe personen zich maar weinig aandienen. Wellicht omdat de harde kern als een vaste kliek wordt gezien, waar moeilijk tussen te komen is.

Wie ervoor open staat en zich verdiept in de verschillende mogelijkheden kan hier zowel privé als zakelijk voordeel uit halen. Bijvoorbeeld door nieuwe bedrijven en personen te leren kennen en kennis uit te wisselen. Wanneer ik lees dat telers online discussiëren over hun bouwplan voor volgend jaar, of de keuze om hun aardappelen te beregenen, word ik toch een beetje vrolijker. Het laat zien waartoe sociale media ook in staat is. Mensen verbinden en hun beroepskennis met elkaar delen.

Afgezien van de melkveehouderijsector heeft Nederland altijd een online forum gemist waar dergelijke kennisoverdracht centraal stond. Sociale media lijkt nu die rol op zich te hebben genomen. En wanneer we allemaal klaar zijn met Twitter, Facebook en Google Plus kunnen we altijd nog een forum oprichten. Wie is er voor?

Niels van der Boom
Techredacteur bij Boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.
Reacties
2 reacties
Wouter 1 Oktober 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/niels-van-der-boom/item/10859615/Hebben-we-baat-bij-agrarisch-kwetteren]Hebben we baat bij agrarisch kwetteren[/url]
Zeker Twitter heeft een paar voordelen tegenover (boeren)forums waarvan ik het fruitforum op startpagina het beste ken:
- je bent beperkt tot 140 tekens waardoor je niet meer lastig gevallen wordt met ellenlange berichten en reacties waarvan 1 samenvattende zin sneller te lezen is. Twitter is snel te lezen ook al volg je best veel mensen.
- mensen die je niet interessant vindt omdat het beroepsklagers, dommeriken zijn wordt je niet of nauwelijks door lastig gevallen omdat je ze niet gaat of blijft volgen. Op een forum moet je ze tolereren.
- je legt sneller contact met vreemden buiten de sector die wel toevallig iets gemeenschappelijk hebben.
- de nicknames op de forums kunnen heel irritant zijn en nodigen uit tot heel veel roddel en achterklap. Daar zitten heel veel serieuze mensen niet op te wachten, ook al lijkt het in het begin wel even leuk. Ik wil gewoon weten wie wat zegt.Voordeel van een boerenforum onder nickname is dat je wel iets hoort dat alleen anoniem op internet kan.
bert 1 Oktober 2014
Wouter,

Vindt het wel een lang verhaal
Harrie Hoeben 9 Oktober 2014
Je slaat de spijker op zijn kop. Het is een goede mogelijk zelf contact te zoeken met de sector waarin je actief wil zijn en als de taal geen struikelblok is kun je een groot deel van de wereld tot je netwerk rekenen. Laats zei iemand tegen mijn zoon dat je 6 uur achter elkaar op de trekker zit naar de Flevo, dat is lang. Antwoorde mijn zoon; hoeveel uren achtereen zitten boeren op de trekker met ploegen of n medewerker van n loonwerker in de maïs periode. Dan is voor de boer wat afleiding en contact met de wereld heel gezond denk ik. Zaken met elkaar bespreken tegen het machtsblok van de handel en beroepskennis delen, is wat de boer kan helpen, alhoewel de handel natuurlijk meekijkt.
Ook ik heb geleerd dat fouten maken op social media erbij hoort. Nu weet ik dat je vooral jezelf moet blijven en heb liever 99 volgers dan 100 als die ene alleen maar op zoek is naar Rottige opmerkingen.
We blijven leren,
Harrie
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden