De grote hoeveelheid informatie die boeren dagelijks ontvangen, van bronnen op en rond het bedrijf, is teveel versnipperd. Machinefabrikanten, maar ook producenten van gewasbeschermingsmiddelen, zien het liefst een standaardisatie van een netwerk met kleine en innovatieve ICT-bedrijven. Dat was de boodschap die werd uitgedragen tijdens de tweejaarlijkse Agrimatics conventie, georganiseerd door LEI Wageningen UR.
Iedere twee jaar organiseert LEI Wageningen UR de Agrimatics conventie voor het bedrijfsleven en onderzoekers. Twee dagen lang wordt gediscussieerd over ICT en automatisering. In totaal kwamen 150 deelnemers bijeen in Parijs. Thema’s dit jaar waren precisielandbouw, e-business, apps en het managen van de voedselketen.
Verschillende grote ondernemingen uit Amerika en Europa gaven keynote speeches over hun visie. De algehele mening van alle bedrijven was dat boeren vandaag de dag digitaal zeer veel informatie ontvangen. Zowel vanaf het bedrijf als andere bronnen. Het aantal bedrijven dat advies levert voor de dagelijkse bedrijfsvoering is divers, waardoor noodzakelijke informatie erg versnipperd is. Eén standaard is daarom nodig, die wordt gemanaged door kleine en innovatieve ICT-bedrijven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld één type document waarmee drones, teeltadviseurs en machines allemaal overweg kunnen. Een soort Isobus voor deze sector. Ook moet er volgens de deelnemers een platform worden opgesteld waar gebruikers informatie en foto’s uit kunnen wisselen, zoals nu al op sociale media als Twitter gebeurd.
LEI Wageningen UR is inmiddels begonnen met zo’n project, dat de naam project FIspace draagt. Dit staat voor Future Internet-technologie. Vanuit dit platform presenteerde verschillende ICT-bedrijven tijdens het event hun toepassingen. De grote multinationals uit de mechanisatiewereld en middelensector waren het er over eens dat een verdere samenwerking zal moeten plaatsvinden op het gebied van de dataoverdracht. Of dat nu op Europees niveau is, of een samenwerking tussen Europa en Noord-Amerika.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.