Een lange weg te gaan

FAA laat zich uit over wetgeving voor UAV

16 Februari 2015 - Niels van der Boom

De Amerikaanse Federal Aviation Administration FAA reguleert alles wat in het luchtruim van de Verenigde Staten rondvliegt. Het is ook de instantie die het gebruik van UAV’s (drones) kan maken of breken. Geheel onverwacht publiceerde het vanochtend een 200 pagina tellend document waarin een mogelijke wetgeving voor drones wordt uitgevouwen. Belangrijk? Ja. Want in Europa - en zeker Nederland - wordt nauwlettend gekeken naar de andere kant van de oceaan.

Niet geheel gepland werd vanochtend vroeg een wetsconcept voor drones op de FAA website gepubliceerd. Voor de instantie het kon verwijderen is het wereldwijd rond gecirculeerd. In het document valt te lezen dat strenge eisen worden gesteld aan het commercieel gebruik van UAV’s. Ook wordt uitgelegd wat Amerikaanse overheidsinstellingen met de techniek van plan zijn.

De claims dat UAV’s voor miljarden dollars aan omzet kunnen zorgen en veel problemen kunnen oplossen lijkt de FAA naast zich neer te leggen. Meerdere deadlines voor de wet zijn al genegeerd. Voor dit concept officieel wordt aangenomen zijn we minstens enkele jaren verder, zo wordt verwacht. Way past de huidige deadline die staat op 2015. De FAA biedt iedereen de kans om het wetsvoorstel in te zien en commentaar te leveren. Volgens kenners gaat het echter achttien maanden duren voor de wet helemaal compleet is.

In het wetsvoorstel wordt vooral over de commerciële exploitatie van drones gepraat. Voor de agrarische sector tevens het belangrijkste. Zelfs wie op zijn eigen bedrijf rondvliegt is commercieel bezig. Maak je een filmpje, upload je die op Youtube met reclame eronder, dan trek je hier inkomsten uit en ben je dus commercieel bezig. Uiterst belangrijk dus die wet!

De FAA regels stellen dat het mogelijk is om met een UAV commercieel rond te vliegen. Om aan de regels te voldoen mag het apparaat niet zwaarder zijn dan 25 kilo, niet hoger vliegen dan 150 meter en sneller gaan dan 160 km/u. Belangrijk is dat je alleen overdag mag vliegen omdat de piloot het apparaat altijd in het zicht moet houden. En dat is erg onhandig. Een camerasysteem aan bord mag dus niet worden gebruikt voor de besturing.

De FAA stelt ook eisen aan de piloot. Zo moet hij, voor commerciële vluchten, minimaal 17 jaar oud zijn, lichamelijk goedgekeurd en gecertificeerd. Een minimum aantal vlieguren of periodieke medische checks zijn echter overbodig.

Hobbyisten hebben het iets gemakkelijker. Uit een eerder gepubliceerd document van de FAA werden de regels voor deze groep al bekend gemaakt. Voor de lol heb je geen papieren nodig en maakt de leeftijd ook niets uit. Je mag tot maximaal 120 meter hoogte vliegen, de UAV in het oog houden en buiten een straal van 8 kilometer rondom vliegvelden en no-fly zones blijven.

In het document staat ook de strategie wat betreft UAV’s voor de Amerikaanse overheid. Publieke instellingen willen namelijk ook met drones aan de slag. Sinds vorig jaar september mag de politie hier al gebruik van maken, bijvoorbeeld voor patrouilles langs de landsgrens. Het Witte Huis ziet in dat de rol van UAV’s in onder andere de agrarische sector groot kan zijn, zo laat het weten. Echter, privacy en de veiligheid van burgers staan voorop.

De drone crash in de tuin van het Witte Huis heeft de aandacht rondom UAV’s wederom aangescherpt. Zo wordt nauwlettend gekeken naar het aantal crashes onder hobbyisten. Ook vakbond Air Line Pilot Association, waarbij 50.000 professionele piloten bij zijn aangesloten, vragen om een strenge wetgeving. Zij zien er weinig in dat het luchtruim straks wordt bevolkt met onbemande apparaatjes.

Het wetsvoorstel laat een gat vallen voor de categorie micro-drones, die maximaal 2 kilo wegen. Voor de agrarische sector op dit moment redelijk nutteloos maar, ze fietsen door alle opgestelde regels heen. De FAA blijft UAV bestuurders, bedrijven en fabrikanten frustreren met hun uitblijvende regelgeving. Dit voorstel is slechts een kleine stap in de juiste richting, die waarschijnlijk nog enkele jaren zal duren. Omdat de markt zich gigantisch snel ontwikkelt wereldwijd zorgt dat voor veel problemen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden