Het feit dat je ratten en muizen met behulp van geluid door een doolhof kunt loodsen zette de Australische student Alexandra Green aan het denken. Zou dit ook werken met een koppel koeien? Ja, zo blijkt uit een proef met zes vaarzen. Er zit wel verschil in de dieren. Zo pikte de slimste koe het spelletje al op tijdens haar eerste test. Het idee is dat met behulp van geluid koeien makkelijk de stal in zijn te loodsen vanuit de wei.
Om te testen of je koeien de weg kunt wijzen met behulp van geluid bouwde student Green - van de universiteit van Sydney – een doolhof voor zes vaarzen. Viermaal per dag werden ze daarin gestuurd, vier dagen achter elkaar. Vier van de zes dieren haalde een score van 100 procent. De andere twee 75 procent.
In het begin gokte de dieren vooral naar de richting waar het 500 Hz geluidssignaal vandaan kwam. Maar, na een korte periode leerde ze het geluid te volgen in het simpele T-vormige doolhof. Volgens de Australische universiteit is het – afgezien van een Duits experiment met varkens – voor het eerst dat deze techniek op boerderijdieren wordt toegepast.
Cameron Clark – medeonderzoeker op de universiteit – ziet grote mogelijkheden voor deze manier van werken. ‘Melkveehouders zijn gemiddeld 63 uur werkzaam op het bedrijf. Veel van hun werkzaamheden zijn repetitief’, weet hij. ‘Als het lukt om met behulp van geluidssignalen koeien de stal in de drijven scheelt dat weer werk.’ Clark hoopt zelfs zo ver te kunnen dat iedere koe zijn eigen geluidssignaal ontvangt. Zo kun je ze individueel oproepen zonder moeite.
Om de koeien met geluid te hoeden wordt klassieke conditionering gebruikt. Vindt de koe haar voer, dan wordt het geluid afgespeeld. Binnen korte tijd associeert het dier dat geluid met eten. Binnen het Future Dairy project focust de universiteit van Sydney zich op de melkveehouderij in Australië. Zo werd eerder door de universiteit een gerobotiseerde draaimelkstal voor 550 melkkoeien gebouwd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.