Alleen de fors uitgevallen motorkap en het ontbreken van een dieseltank verraden dat de nieuwste trekker van John Deere; genaamd Sesam, geen standaardmodel is. Onder de kap geen dik dieselblok maar een enorm accupakket. De fabrikant uit Waterloo laat het elektrisch rijden nog niet los.
In april van dit jaar schreef ik al over elektrische trekkers. Toen kwam ook John Deere aan bod. De trekkerbouwer is zeker niet de eerste die een model met elektrische aandrijving heeft ontwikkeld en gebouwd, maar het is wél een van de weinige die door blijft zetten. Ondanks dat we de huidige E-Premium en RE-serie geen doorslaand succes kunnen noemen.
John Deere slaat een nieuw hoofdstuk open met de introductie van hun nieuwste model: Sesam. Dat staat voor Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery. Een tipje van de sluier werd opgelicht toen Deere van de Franse vakbeurs Sima een onderscheiding uitgereikt kreeg voor de ontwikkeling. In februari volgend jaar wordt de trekker op deze beurs officieel aan het grote publiek geïntroduceerd.
Elektrisch rijden is in de automotive wereld hot and happening. In de landbouw is dat een ander verhaal. Enerzijds vanwege de praktische toepasbaarheid (accuduur) en anderzijds de compatibiliteit met werktuigen. Die mist nu bijna volledig, al steken een aantal bedrijven wel tijd en geld in de ontwikkeling hiervan. Ondanks dat John Deere zelf over volledig machinegamma beschikt is er nog geen compatibel werktuig ontwikkeld. Daar is het naar eigen zeggen wel mee bezig.
Waarom elektrisch rijden:
Het grote nieuws aan de Sesam-trekker is dat we hier niet over een hybride spreken maar een honderd procent elektrisch model. De oude 7530E Premium en 6215RE wekken slechts een kleine hoeveelheid elektrische stroom op. Deere steekt met Sesam de loef af met andere fabrikanten, zoals de Nederlandse Multi Tool Trac. Onder de over bemeten motorkap vind je een lithium-ion accupakket. Goed voor 130 kW. Ter vergelijking: Een elektrische Tesla sportauto heeft maximaal 100 kW aan boord. Twee 150 kW elektrische motoren leveren een totaal van 402 pk aan de wielen. Een groot voordeel is volgens de fabrikant het onderhoud. Die ligt fors lager dan een vergelijkbaar model met dieselmotor. Het vermogensverlies ligt lager en de elektrische motoren gaan langer mee dan een diesel exemplaar.
Het bedrijf werkt naast de trekker ook hard aan werktuigen die gebruikt kunnen worden met het Sesam-exemplaar. Want, om een elektromotor een hydropomp aan te laten drijven schiet zijn doel voorbij. Daarbij levert juist de elektrische aandrijving op machines groot voordeel. Een voorbeeld van de mogelijkheden toont wagenbouwer Fliegl, in samenwerking met JD. De afschuifwagen is van elektrisch aangedreven assen voorzien die bij het op gang trekken helpen ‘duwen’. Dat verlaagt het brandstofverbruik en de slijtage fors. Net als bij auto’s wordt de remenergie gebruikt om de accu’s bij te laden. Naar verluidt kost het opladen drie uur via een speciale fors bemeten installatie. Je hebt dan een reikwijdte van 55 kilometer. Hoeveel daarvan in het land overblijft is uiteraard afhankelijk van de machine en omstandigheden.
Net als bij een elektrische auto, die maximaal 300 kilometer ver kan rijden, is de actieradius en oplaadtijd een issue. Deere zet echter wel een forse stap in de goede richting en andere trekkerbouwers doen dat nog niet (zichtbaar). Het grote kritiekpunt wat wij nu hebben is het geluid. In de promovideo hoor je slechts heel kort het natuurlijke geluid. Misschien moet de elektromotor ook een forse stereo-installatie aan gaan sturen…
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10872695/John-Deere-tilt-elektrisch-rijden-naar-hoger-niveau]John Deere tilt elektrisch rijden naar hoger niveau[/url]