Boerenbusiness Analyse

John Deere tilt elektrisch rijden naar hoger niveau

16 December 2016 - 5 reacties

Alleen de fors uitgevallen motorkap en het ontbreken van een dieseltank verraden dat de nieuwste trekker van John Deere; genaamd Sesam, geen standaardmodel is. Onder de kap geen dik dieselblok maar een enorm accupakket. De fabrikant uit Waterloo laat het elektrisch rijden nog niet los.

In april van dit jaar schreef ik al over elektrische trekkers. Toen kwam ook John Deere aan bod. De trekkerbouwer is zeker niet de eerste die een model met elektrische aandrijving heeft ontwikkeld en gebouwd, maar het is wél een van de weinige die door blijft zetten. Ondanks dat we de huidige E-Premium en RE-serie geen doorslaand succes kunnen noemen.

Op de Sima wordt de trekker officieel geïntroduceerd

John Deere slaat een nieuw hoofdstuk open met de introductie van hun nieuwste model: Sesam. Dat staat voor Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery. Een tipje van de sluier werd opgelicht toen Deere van de Franse vakbeurs Sima een onderscheiding uitgereikt kreeg voor de ontwikkeling. In februari volgend jaar wordt de trekker op deze beurs officieel aan het grote publiek geïntroduceerd.

Elektrisch rijden is in de automotive wereld hot and happening. In de landbouw is dat een ander verhaal. Enerzijds vanwege de praktische toepasbaarheid (accuduur) en anderzijds de compatibiliteit met werktuigen. Die mist nu bijna volledig, al steken een aantal bedrijven wel tijd en geld in de ontwikkeling hiervan. Ondanks dat John Deere zelf over volledig machinegamma beschikt is er nog geen compatibel werktuig ontwikkeld. Daar is het naar eigen zeggen wel mee bezig.

Waarom elektrisch rijden:

  • Geen vervuilende dieselmotor en storingsgevoelige emissietechniek
  • Goedkope energiebron die op het agrarisch bedrijf is op te wekken met nul emissie
  • Geen vermogensverlies door warmteontwikkeling t.o.v. hydrauliek
  • Uiterst nauwkeurige regeling van snelheid en kracht
  • Altijd volledig vermogen en koppel beschikbaar
  • Minder (draaiende) onderdelen, minder onderhoud

Het grote nieuws aan de Sesam-trekker is dat we hier niet over een hybride spreken maar een honderd procent elektrisch model. De oude 7530E Premium en 6215RE wekken slechts een kleine hoeveelheid elektrische stroom op. Deere steekt met Sesam de loef af met andere fabrikanten, zoals de Nederlandse Multi Tool Trac. Onder de over bemeten motorkap vind je een lithium-ion accupakket. Goed voor 130 kW. Ter vergelijking: Een elektrische Tesla sportauto heeft maximaal 100 kW aan boord. Twee 150 kW elektrische motoren leveren een totaal van 402 pk aan de wielen. Een groot voordeel is volgens de fabrikant het onderhoud. Die ligt fors lager dan een vergelijkbaar model met dieselmotor. Het vermogensverlies ligt lager en de elektrische motoren gaan langer mee dan een diesel exemplaar.

3

uur

kost het opladen van de gigantische accu's

Het bedrijf werkt naast de trekker ook hard aan werktuigen die gebruikt kunnen worden met het Sesam-exemplaar. Want, om een elektromotor een hydropomp aan te laten drijven schiet zijn doel voorbij. Daarbij levert juist de elektrische aandrijving op machines groot voordeel. Een voorbeeld van de mogelijkheden toont wagenbouwer Fliegl, in samenwerking met JD. De afschuifwagen is van elektrisch aangedreven assen voorzien die bij het op gang trekken helpen ‘duwen’. Dat verlaagt het brandstofverbruik en de slijtage fors. Net als bij auto’s wordt de remenergie gebruikt om de accu’s bij te laden. Naar verluidt kost het opladen drie uur via een speciale fors bemeten installatie. Je hebt dan een reikwijdte van 55 kilometer. Hoeveel daarvan in het land overblijft is uiteraard afhankelijk van de machine en omstandigheden.

Net als bij een elektrische auto, die maximaal 300 kilometer ver kan rijden, is de actieradius en oplaadtijd een issue. Deere zet echter wel een forse stap in de goede richting en andere trekkerbouwers doen dat nog niet (zichtbaar). Het grote kritiekpunt wat wij nu hebben is het geluid. In de promovideo hoor je slechts heel kort het natuurlijke geluid. Misschien moet de elektromotor ook een forse stereo-installatie aan gaan sturen…

De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Boerenbusiness kan je als ondernemer gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
5 reacties
Jan 16 December 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10872695/John-Deere-tilt-elektrisch-rijden-naar-hoger-niveau]John Deere tilt elektrisch rijden naar hoger niveau[/url]
Accu wisselen als ie leeg is? Werkt al tientallen jaren in de industrie met elektrische heftruck's...
Maak gestandaardiseerde accu's...1 accu in een kleine trekker, 2 in een middel grote en 3 in een grote trekker. Dan hoef je niet bij elke trekker een extra accu te kopen. Zet je een accu die leeg is ff bij de windmolen...kan die hem laden als het waait... Ook dat probleem van piekstroom bij windmolens weer opgelost.
Sterker nog...waarom niet voor alle voertuigen de zelfde uitwisselbare accu's? Gewoon samenwerken fabrikanten, of zit daar het probleem?
info104 16 December 2016
goed idee Jan maar het zal wel weer niet gebeuren anders kunnen de bedenkers er te weinig aan verdienen en is hij niet merk specifiek.
Tenhagen 17 December 2016
Fantastisch wat een ontwikkeling, wij zijn zelf John deere rijders en zullen het geluid wel missen van de 6 cilinder maar toch.
Wij zullen vast nog eens een proefrit maken.
Jan 17 December 2016
Eerst maar eens met kleinere trekkers voor spuiten, schoffelen, zaaien etc. beginnen. En inderdaad, standard accupakketten zou een Europees voorschrift moeten worden....... anders geen toelating. Dat heeft schaal-en uitwisselingsvoordelen. Bedenk hoelang er met tientallen soorten stekkertjes voor de mobiele telefoon moest worden gewerkt waarna, na veel tegenstribbelen, een standaard werd opgelegd. Als de EU nog ergens goed voor is, dan op dit terrein om producentensmoesjes effectief af te serveren. Dergelijke accu's vormen een goede buffer voor koelen, ventileren, melken etc.
john 18 December 2016
een accupakket in de front hef wat makkelijk gewisseld kan worden. of een neus op poten.. makkelijk en snel wisselen is een must. of net zoals in de formule 1 werken met twee voertuigen.
Henk 18 December 2016
Wat en goed idee...hoe simpel kan het zijn!
Accu leeg, even wisselen en weer gaan!
Een lease systeem voor autoaccu's zodat de accu's niet van jezelf zijn en je bij een tankstation ook een accu kan wisselen.
Waarom pakt Tessla dit niet op?
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Analyse Elektriciteit

Elektriciteit blijft ondanks zon flink aan de prijs

Analyse Elektriciteit

Stroom aan de prijs door kolen- en gascentrales

Analyse Elektriciteit

Stroommarkt volledig uit balans door zon en wind

Analyse Elektriciteit

Veel onbalans op het elektriciteitsnet

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief