Hoe verdienen Facebook en Google hun geld? Voor een groot gedeelte zijn de inkomsten afkomstig uit data. Bedrijven betalen grof voor jouw zoekgedrag of je 'vind-ik-leuks'. Een groep Amerikaanse boeren denkt hetzelfde te kunnen doen. Met succes.
Het bedrijf Farmobile uit Kansas startte eind 2014 met het idee om data van agrarische bedrijven te bundelen en aan commerciële partijen aan te bieden. Het gaat bijna in alle gevallen om Amerikaanse akkerbouwbedrijven. Half januari konden de deelnemers hun eerste betaling in ontvangst nemen. Afhankelijk van de bedrijfsgrootte loopt het geïnde bedrag op tot bijna 10.000 dollar.
Volgens Farmobile-directeur Jason Tatge is het voor het eerst in de geschiedenis dat boeren betaald krijgen voor het beschikbaar stellen van hun data. Die hebben ze verzameld tijdens een seizoen op het land. Het gaat om gegevens over de zaaidatum, plantensoort, rassen, populatie, oogstdata, opbrengst, gemiddelde opbrengst, gemiddeld vochtgehalte en meer.
Farmobile screent geïnteresseerde bedrijven voor ze data kunnen kopen. Inmiddels druppelen aanmeldingen binnen vanuit de Verenigde Staten tot aan Hongarije. Om een netwerk op te kunnen zetten geniet Farmobile financiële ondersteuning van het Nederlandse investeringsbureau Anterra Capital en heeft het een partnerschap met machinegigant Agco. Het bedrijf betaalt 2 dollar per acre uit voor een compleet ‘Eletronic Field Record’ ofwel EFR. Omgerekend is dat 2,29 euro per hectare. Sinds april 2016 is in de staat Minnesota data verzameld bij akkerbouwers. Het gaat om een testjaar. In 2017 wordt het systeem verder in de staat uitgerold.
Een loutere 2 euro per hectare lijkt niet veel, maar op de grote bedrijven in de Midwest tikt een dergelijk bedrag snel aan. Deelnemer Bob Heers, die maïs, sojabonen en erwten verbouwt en 10.000 varkens opfokt, kreeg een kleine 5.000 dollar op zijn rekening gestort. Omgerekend goed 4.600 euro. Collega-deelnemer Jon Guentzel werd verrast met een bedrag van dik 9.000 euro.
Beide deelnemers waren aanvankelijk sceptisch toen Farmobile met het idee kwam om bedrijven voor data te laten betalen, zeggen ze tegen Farm Industry News. Tatge raadt agrarisch ondernemers aan om hun data 'af te rasteren' in plaats van weggeven. ‘Ik ben van mening dat data nu al te gelde wordt gemaakt zonder dat de boer daar van weet. De waarde van data neemt steeds verder toe. Ondernemers snappen niet altijd goed hoe de data wordt verzameld. Dat maakt ze nerveus en besluiteloos. We hebben nu een kort tijdsbestek tot onze beschikking om hier verandering in aan te brengen. Sta op en laat weten; dit is belangrijk voor mijn bedrijfsvoering. Ik wil de gegevens beschermen want we hebben het over de sleutel tot het succes van het bedrijf. Het is mijn intellectueel eigendom en uniciteit.’
Farmobile treedt op door de data te verzamelen en centraal op te slaan. Een deelnemer moet eerst goedkeuring geven voor zijn gegevens daadwerkelijk worden verhandeld. Om datacollectie geen hoofdbreken voor de boer te laten worden werkt het met een zogenaamde ‘passive uplink connection’: PUC. Dit kastje vind je in alle trekkers en machines. Hij wordt op de Isobus aangesloten. Alle gegevens die hij verzamelt worden opgeslagen op het eigen geheugen. Data uploaden via is overbodig. ‘Het bedrijf heeft alles geïnstalleerd en ik heb er een seizoen lang niet naar omgekeken’, laat een van de deelnemers weten. Aan het einde van ieder seizoen wordt alle data samengevoegd en naar de cloud verzonden.
Gedurende het seizoen kunnen gebruikers de data uitlezen via een simpele app. Zo gebruikt deelnemer Guentzel het voor telematrie, om zijn machines in de gaten te houden, en de beschikbare machines efficiënter in te plannen. ‘Je word er een betere manager door, waardoor je efficiënter werkt. Dat merk je onder aan de streep. Ik werk liever met een bedrijf dat een bedrag aan de data tracht te hangen dan gedachteloos alles uploaden naar een cloud, waarbij je niet weet wat je weggeeft.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10873153/Waardevolle-data-weggeven?-Geen-denken-aan!]Waardevolle data weggeven? Geen denken aan![/url]