Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), vindt dat complexe zaken in de voedselproductie alleen kunnen worden opgelost wanneer producenten, leveranciers, fabrikanten en retail intensief samenwerken.
De uitspraak van Jansen is een reactie op het initiatief van de Alliantie Verduurzaming Voedsel (AVV). Dit samenwerkingsverband tussen boeren, tuinders fabrikanten, supermarkten, catering en horeca richt zich op het bedenken van manieren om de voedselketen te verduurzamen. Jansen zegt dat het ‘een van de grote misverstanden is dat de supermarkt verduurzaming van het assortiment alleen kan regelen. De retail heeft juist boeren, tuinders en fabrikanten keihard nodig om aan de wensen van de samenleving tegemoet te komen.’
Co Verdaas, voormalig staatssecretaris van Economische Zaken en Landbouw zei begin december in het radioprogramma Vroege Vogels dat boeren nu vanwege financiële redenen worden gedwongen om snel en goedkoop vlees te produceren. Wyno Zwanenburg, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV), forceerde in december middels een actie een gesprek met Jumbo. De NVV wil praten over de kortingseis van 1,25 procent die de supermarktketen gaat doorvoeren aan haar leveranciers en nieuwe verdienmodellen bedenken waarbij niet de supermarkt bepaald wat er gebeurd, maar waarbij wordt overlegd met producenten en verwerkers.
Ook Jansen ziet in dat verduurzaming van de voedselketen begint bij de boer, maar wil verder niet over geld praten. ‘Het hoeft niet altijd duurder te worden. We moeten naar oplossingen vanuit de keten zoeken en manieren bedenken waarmee we de consument kunnen overhalen om duurzaam vlees te kopen. Dat is het belangrijkste.’
Hierbij kijkt Jansen niet naar de ontvanger van de rekening. ‘Dat de kortingseisen van supermarkten worden doorberekend naar de primaire sector is een veronderstelling. Dat is iets dat in de keten moet worden opgelost en juist daarom is het zo belangrijk dat producenten, fabrikanten, leveranciers, supermarkten en horeca intensief blijven samenwerken om huidige en toekomstige problemen op te lossen.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.