De drie grootste supermarktketens van Nederland hebben toegezegd vanaf begin 2016 geen plofkip meer in de schappen aan te bieden. Dit melden verschillende media, waaronder het Algemeen Dagblad.
Supermarktketens Albert Heijn, Jumbo en Lidl verkopen samen ongeveer de helft van alle kip die in Nederland wordt geconsumeerd. In 2016 gaan de supermarkten alleen nog vlees verkopen van kippen die tegen hogere welzijnsstandaarden zijn gehouden. Dit betekent volgens Wakker Dier dat ongeveer 85 miljoen kippen jaarlijks een beter leven krijgen.
Bij de Lidl en Albert Heijn is per 1 januari geen vers plofkippenvlees meer verkrijgbaar en Jumbo stapt in de tweede week van februari over. Kleinere supermarktketens volgen in de loop van 2016 dit voorbeeld. De overstap geldt alleen voor vers vlees, niet voor vleeswaren, meldt De Volkskrant.
Omdat de supermarktketen overstappen naar kippenvlees dat tegen hogere welzijnsstandaarden is geproduceerd, wordt ook een prijsverhoging doorgevoerd. Albert Heijn verhoogt de prijs van kipfilet met één euro per kilo en de prijs van kippenbout stijgt met 40 cent per kilo. Jumbo hanteert de hoogste welzijnseisen, maar met welk bedrag de supermarkt de prijzen verhoogt is nog niet bekend. Met welk bedrag Jumbo de prijzen verhoogt nog niet bekend.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens-voer/artikel/10867478/Retail-stopt-met-verkoop-plofkippenvlees]Retail stopt met verkoop plofkippenvlees[/url]