Tot 2020 groeit de mark van biologisch varkensvlees ongeveer met 25 procent, althans dat is de verwachting vleesconcern Vion Food. Naast de groeimogelijkheden is het bedrijf ook te spreken over de ketensamenwerking, waarvan ook aangesloten varkenshouders de vruchten van plukken. Zo valt te lezen in een persbericht.
Vion Food, die met dochteronderneming De Groene Weg, marktleider is in het biologische segment, verwacht vooral te groeien op buitenlandse afzetmarkten. Momenteel exporteert de Groene Weg circa 50 procent van de biologische productie. Vooral in Duitsland is een belangrijke afzetmarkt, maar het concern verwacht ook op andere afzetmarkten terrein te winnen.
Ook in Nederland verwacht Vion extra biologisch varkensvlees te kunnen slijten. Naar schatting groeit de binnenlandse markt met zo’n 6 á 7 procent per jaar. ‘De vraag in de markt vormt voor De Groene Weg het uitgangspunt. Wij groeien met de markt mee en handhaven daarmee onze leidende positie’, aldus Allard Bakker, manager van Vion Farming en eindverantwoordelijk voor De Groene Weg. Het episch centrum van de biologische verweking blijft ook de komende jaren in Gelderse Groenlo te liggen, waar de slachterij is ingericht op de verwerking van biologische varkens en runderen.
Volgens Bakker vormt ketensamenwerking de sleutel tot het succes van De Groene Weg. De 65 deelnemende varkenshouders zijn aangesloten bij een leveranciersvereniging en op deze manier vindt er nauwkeurige afstemming plaats over inkoopvoorwaarden en productieverbeteringen. Ook laat Bakker weten dat het biologische segment in staat is om stabiliteit in de markt te brengen. ‘We spreken vier keer per jaar een faire prijs af, waar de veehouders het voor kunnen doen. Dat geeft rust voor alle partijen.’
Naast Vion Food zijn ook varkenshouders content met de werkwijze. Zo prijst Gerard Top, voorzitter van de leveranciersvereniging, de werkwijze van De Groene Weg en laat weten het bedrijf ook een goede partner is in mindere jaren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.