Van al het vlees dat wereldwijd wordt geproduceerd wordt maar liefst 28 procent geconsumeerd door China. Voor varkensvlees ligt dit aandeel nog hoger, namelijk op 50 procent. Er staan echter veranderingen op stapel die een grote impact kunnen hebben op de Canadese varkenssector.
Nog niet zo heel erg lang geleden aten Chinese gemiddeld 13 kilo varkensvlees per jaar. Door sterke welvaartsgroei is dit gemiddelde is dit in 2015 gestegen naar 63 kilo per persoon en als de trend van de afgelopen jaren aanhoudt, dan eten Chinezen in 2030 gemiddeld 30 kilo per persoon. Bovendien ziet het ernaar uit dat ook de Chinese bevolking, die nu al 1,3 miljard man sterk is, ook verder gaat groeien.
De grote consumptie ligt echter aanzienlijk hoger dan Chinese doktoren adviseren. Gezondheidsorganisaties in China bevelen een maximale consumptie van 40 tot 75 gram per dag aan, wat ongeveer 50 procent minder is dan de huidige consumptie. Nieuwe richtlijnen van de Chinese overheid schrijven voor een verlaging van de varkensvleesconsumptie voor. Dit kan ertoe leiden dat de vraag van 63 kilo naar 14 tot 27 kilo daalt. Naast het verlagen van gezondheidsproblemen verwacht de Chinese overheid ook dat hiermee de druk op het milieu wordt verlaagd. De veehouderij is goed voor 14,5 procent van de wereldwijde emissies van broeikasgassen.
Mochten Chinezen de adviezen van gezondheidsorganisaties gaan opvolgen en massaal minder varkensvlees gaan eten, dan heeft dit een enorme impact op de mondiale varkensmarkt en met name de Canadese sector kan hard worden getroffen door eventuele vraaguitval. Hoewel Canada een van de grootste varkensvleesexporteurs ter wereld is, gaat een relatief klein deel, ongeveer 6 procent, naar China. Om de export naar China op te voeren probeert Canada vrijhandelsverdragen te sluiten met Aziatische landen, maar dit heeft geen zin als China de consumptie van varkensvlees sterk terugdringt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.