Vion Food Group

Nieuws Jaarcijfers

Droogte en runderhuiden zaten Vion in 2018 dwars

28 Maart 2019 - 3 reacties

Vion heeft afgelopen jaar behoorlijk last gehad van de hogere varkensprijzen, mede door de droge zomer, en de lage prijzen voor runderhuiden. Dit heeft de goede financiële presentaties van het voedingsconcern uit Boxtel deels geneutraliseerd. Het bedrijfsresultaat daalde met 5,5% en de nettowinst is meer dan gehalveerd ten opzichte van 2017. Dat laat Vion donderdag 28 maart bij de presentatie van de jaarcijfers weten.

De droge en warme zomer en lage prijzen voor runderhuiden hebben een rood spoor in de financiële prestaties van Vion achtergelaten. Deze zomer liepen de varkensprijzen voor Vion overwacht hoog op. Het vleesconcern wist daar aan de verkoopkant niet tijdig op te anticiperen, waardoor de marges geruime tijd hevig onder druk stonden. Ronald Lotgerink is sinds een half jaar de CEO bij Vion en calculeert de schade door dit zomerse incident voor de divisie 'Pork' op €10 miljoen.

Daarnaast stond ook de markt voor runderhuiden in 2018 onder druk; zo nam de schoenenbranche beduidend minder leer af, omdat sneakers bij de jongeren een stevige opmars doormaken. Ook de auto-industrie in bijvoorbeeld Duitsland, die zich momenteel in zwaar vaarwater bevindt, had beduidend minder kooplust. Hier is het negatieve effect voor de divisie 'Beef' ook circa €10 miljoen, geeft Lotgerink aan.

Dalende cijfers
Het zorgt ervoor dat het bedrijfsresultaat (de EBITDA) over 2018 met 5,5% afneemt tot €60,5 miljoen. Dit had ook zijn weerslag op de nettowinst, die met €10,6 miljoen ruimschoots halveerde ten opzichte van 2017. Dit komt onder meer door de hogere afschrijvingskosten uit investeringen (€5,4 miljoen hoger) en de lagere belastingvoordelen (een negatief effect van in totaal €6,7 miljoen), zo vult Vion aan.

De omzet daalde met bijna 6,7% tot €4,6 miljard. Dit komt vooral door de lagere verkoopprijzen van de vleesproducten, zo meldt Vion. De volumes zijn met ongeveer 1% gedaald. De lagere verkoopprijzen zijn volgens het bedrijf ruimschoots gecompenseerd door de lagere inkoopprijzen van de grond- en hulpstoffen, wat juist heeft geleid tot hogere brutomarges. De bedrijfskosten zijn hoger vanwege het creëren van meer activiteiten met een toegevoegde waarde, waardoor het winstpercentage gelijk is gebleven.

Stevigere financiële basis
Hoewel Vion afgelopen jaar ook stevig heeft geïnvesteerd (€61,2 miljoen), onder meer in de rundvleeslocaties in Leeuwarden en Waldkraiburg, heeft het zijn financiële basis verbeterd. De nettoschuld is bijvoorbeeld teruggebracht naar €35,1 miljoen, een afname van 30% in vergelijking tot 2017. Hierdoor is de solvabiliteit van Vion met 1,1 procentpunt gestegen tot 45,4%.

Lotgerink is content met de prestaties van Vion. "De warme zomer en de slechte markt voor runderhuiden kosten ons ongeveer €20 miljoen. Toch zijn we in staat een EBITDA van ruim €60 miljoen te realiseren. Dat laat zien dat de investeringen die wij doen zich structureel uitbetalen." Over het uiteindelijke bedrijfsresultaat is de topman wel duidelijk. Dat is volgens hem veel te laag. "We moeten naar een EBITDA toe van €100 tot €120 miljoen. Daar hebben we nu ook de koers naar gezet."

boerenbusiness.nl

Eric de Lijster

Eric is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Als telg uit een akkerbouwfamilie stroomt het boerenbloed bij Eric door de aderen. Hij beschouwt zich als een generalist, maar wel met een voorliefde voor economie, trends, markten en marketing.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
Henk 28 Maart 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10881842/droogte-en-runderhuiden-zaten-vion-in-2018-dwars]Droogte en runderhuiden zaten Vion in 2018 dwars[/url]
Van die hoge varkensprijzen afgelopen jaar weinig gemerkt, zullen ze het komende jaar wel helemaal geen winst meer gaan maken. Het is daar al 30 jaar hetzelfde, de enige periode dat er wat verdiend is was toen de gebroeders er zaten. Nu gaat zo'n mannetje van de rabobank ze weer "'redden"' triest gewoon.
Cees 28 Maart 2019
Het is jammer dat de Nederlandse periferie voor de Nederlandse boer geen toegevoegde waarde meer heeft.
Abonnee
rollade 28 Maart 2019
zo vult dus het ene praatje..............opnieuw elk jaar weer het volgende gaatje. Hiervoor lees ik iets over blockchain, iets wat heel belangrijk lijkt; consument wil zien waar vlees vandaan komt ???
Haal je ogen ( en oren) uit je zak. DIE consument wil helemaal niet zien waar dat vandaan komt. Jullie kijken alleen naar die 1 ( of paar) procent van de markt. Maar volgens mij moet je naar de rest, lees; overige 98%, kijken. En die wil goed vlees zonder een verhaal !!
En over markt werking gesproken; door runderhuiden "catastrofe" minder verdient. Komt omdat er meer sneakers verkocht worden. ALs je dus tussen de mensen staat/loopt, dan moet je toch weten dat zoiets speelt ?????
maar altijd weer goed om te weten, waar de verliezen door veroorzaakt worden, toch ???
U kunt niet meer reageren.
Boerenbusiness Award

Win jij dit jaar de Agribusiness Award?

Maak kans op een mediapakket en een vervolgtraject van ABN AMRO

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws Varkens

Vion verliest fors aantal varkens in Duitsland

Analyse Varkens

Heeft Vion rumoer effect op Duitse varkensprijs?

Nieuws Export

Lockdowns China hinderen export vlees en zuivel

Nieuws Varkens

Verschil Nederlandse en Duitse varkenspijs loopt op

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief