Handelshuizen transparanter

Slecht pootgoed vaak niet gemeld via tussenpartij

27 Mei 2014 - Redactie Boerenbusiness - 18 reacties

Het gebeurt nog regelmatig dat klachten over pootgoedleveringen die via een leverancier lopen niet bij de NAK worden gemeld. Teler en bedrijf lossen het probleem dan in onderling overleg op, maar zowel de NAK als de Limburgse Land- en Tuinbouworganisatie (LLTB) dringen erop aan partijen meteen na levering goed na te kijken. 

De klachten over het pootgoed die dit jaar uit vooral Limburg kwamen, zijn er wel degelijk. Zo blijkt uit navraag bij de LLTB. ‘Wij kennen nogal wat akkerbouwers in deze regio die pootgoed daadwerkelijk hebben geweigerd. De kritiek komt dus niet zomaar uit de lucht vallen’, aldus vakgroepsecretaris Ursula Elskamp die spreekt van een duidelijk signaal. 

Toch zijn de klachten niet allemaal bij keuringsinstantie NAK terecht gekomen, want het aantal meldingen lag niet hoger dan andere jaren. Mogelijk is een deel van de verklaring hiervoor dat het om partijen gaat die door een leverancier of verwerker werden geleverd. Bij problemen lossen ze het onderling op; er wordt een nieuwe partij geleverd. 

‘Deze partijen die niet aan de norm voldoen worden regelmatig niet aan ons gemeld’, weet Ton Stolte van de NAK. ‘Dat is jammer, want dan zijn wij er niet van op de hoogte en kunnen we niet bijsturen. Als we opmerkingen en klachten doorkrijgen, bespreken we dat zodat iedereen in de keten scherper wordt. Maar ik moet zeggen dat de grote handelshuizen, die voorheen weinig loslieten, de laatste jaren transparanter worden. Het wordt dus wel beter.’ 

De sector streeft naar kwalitatief goed pootgoed. Dat is af te meten aan het feit dat sommige handelshuizen boven de NAK-norm uitstijgen. Nog een goede reden om alert te zijn op wat er binnenkomt. ‘Wij dringen er bij telers op aan om klachten binnen 24 uur te melden. Zeker de grote telers moeten leveringen goed nakijken. Het is misschien logistiek vervelend of op dat moment erg druk, maar blijf kritisch’, roept Elskamp op die voor de winter een campagne opstelt om telers daar nogmaals op te wijzen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer
Reacties
18 reacties
petatje 27 Mei 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/pootgoedmarkt/artikel/item/10851231/Vaak-geen-melding-slecht-pootgoed-via-tussenpartij]Vaak geen melding slecht pootgoed via tussenpartij[/url]
Het is normaal dat kwaliteit boven NAK norm ligt. Dat hoort zo omdat de NAK normen minimum eisen zijn waaraan pootgoed minimaal dient te voldoen. Daar hoeven die handelshuizen niet mee te pochen. En dan gaat het nog vaak over uiterlijke kwaliteit als rizoc en zilverschurft. Erwinia dat is waar het om gaat en dat is in een A partij verder niet te duiden , als ze maar binnen de norm blijven qua aantal rotte knollen is dat goed volgens de NAK. Ook de NAK weet dat er in sommige partijen met kuubskisten in het land is geselecteerd om ze door de veldkeuring te krijgen. Zolang het binnen de norm blijft qua open plekken en de keurmeester bij hercontrole geen overschrijding van de 5 zichtbaar zieke planten constateert wordt deze partij gewoon onder A goedgekeurd. Ik begrijp de financiele belangen van betreffende telers, en zij hebben ook vaak gewoon de pech dat hun uitgangsmateriaal van inferieure kwaliteit was en doen er logischerwijs alles aan om verkoopwaardig pootgoed te
oogsten. In mijn ogen zijn het vooral de handelshuizen die een kortere afkapmethode van classificering en standaard erwinia laboratoriumtoetsen voor alle pootgoed tegen houden uit economische motieven. Dat leidt tot wantoestanden bij hun pootgoedtelers onderling en de eindafrekening wordt bij de consumptietelers gelegd. Nogmaals ik heb begrip voor de situatie waarin pootgoedbedrijven verkeren die erwinia op alle fronten beheersbaar willen maken en uitbannen. Maar deze wantoestanden die door handelshuizen en NAK onder de pet worden gehouden zijn niet meer van deze tijd! Dus verkort het afkapsysteem, ga pootgoed per knol uitbetalen (ook bij S en SE kleinere knollen minder bacterie) en doe bacterietoets ook voor de klasse A en dat houdt niet in nultolerantie maar aanvaardbare besmettingsniveaus die voor consumptietelers niet lijden tot onaanvaardbare schades.
desiree 27 Mei 2014
Consumptie en pootgoedtelers zijn dat nog collega s of elkaars rivalen? In 99 % van de afleveringen gaat het goed. Daar hoor je niemand over. Het is en blijft een levend produkt. Er komt steeds meer S materiaal dus wordt er vluger afgekapt. Als je als pootgoed teler niet voordurend met kwaliteit bezig ben bestaat je over 5 jaar niet meer.Nak doet zijn werk goed er hang bij alle aflevering een nummer aan de zwakke broeders zijn zo bekend. Bij Consumptie levering gaat het ook wel eens fout. Dan zal het waarschijnlijk aan de fabriek liggen. Aflevering op kipwagens of zelf big bags vullen. Valhoogtes??? Altijd schelden op collegas wordt de sector niet sterker van. Tellen pootgoed weer een extra handeling. Consumptie telers zien dit zitten.Zou deze extra handeling de kwaliteit verbeteren? Kunnen we centraal doen. Extra besmetingsbron hoor je niemand over. Wel weer kankeren op elkaar. Voor als je overal tegen schopt kijk eerst naar jullie eigen.
petatje 27 Mei 2014
desiree schreef:
Consumptie en pootgoedtelers zijn dat nog collega s of elkaars rivalen? In 99 % van de afleveringen gaat het goed. Daar hoor je niemand over. Het is en blijft een levend produkt. Er komt steeds meer S materiaal dus wordt er vluger afgekapt. Als je als pootgoed teler niet voordurend met kwaliteit bezig ben bestaat je over 5 jaar niet meer.Nak doet zijn werk goed er hang bij alle aflevering een nummer aan de zwakke broeders zijn zo bekend. Bij Consumptie levering gaat het ook wel eens fout. Dan zal het waarschijnlijk aan de fabriek liggen. Aflevering op kipwagens of zelf big bags vullen. Valhoogtes??? Altijd schelden op collegas wordt de sector niet sterker van. Tellen pootgoed weer een extra handeling. Consumptie telers zien dit zitten.Zou deze extra handeling de kwaliteit verbeteren? Kunnen we centraal doen. Extra besmetingsbron hoor je niemand over. Wel weer kankeren op elkaar. Voor als je overal tegen schopt kijk eerst naar jullie eigen.

Ik heb geprobeerd het netjes en eerlijk te verwoorden maar dat kan het kennelijk niet lijden, maar is wel belangrijk om de zaken helder te krijgen voor alle telers van aardappelen. Verder vraag ik mij af waar je die 99% vandaan haalt, wellicht de NAK of je handelshuis?
stoofknol 27 Mei 2014
Problemen oplossen doen niet alle handelshuizen is mijn ervaring.
Wel wordt er krampachtig gezegd dat ze niet voor de verantwoordelijkheid weglopen maar doen er niets aan!!!
Zelf een parij met fusarium ,geklaagd maar geen actie tot bereidheid voor een oplossing.Wel wordt er gezegd dat de NAK zijn werk niet goed doet.
Een waarschuwing mijnerzijds|:
Stop met lossen als je er maar 1 knol ziet die er niet inhoort.
Bel meteen de NAK om een keurmeester voor een controle of een herkeuring.
Laat die vrachtwagen maar wachten en niet doorlossen in bv kisten
,moet je ook weer schoonmaken!!!!
Het is kapitaalvernieting, maar zo meoten we wel aan het werk.
WCM 27 Mei 2014
stoofknol schreef:
Problemen oplossen doen niet alle handelshuizen is mijn ervaring.
Wel wordt er krampachtig gezegd dat ze niet voor de verantwoordelijkheid weglopen maar doen er niets aan!!!
Zelf een parij met fusarium ,geklaagd maar geen actie tot bereidheid voor een oplossing.Wel wordt er gezegd dat de NAK zijn werk niet goed doet.
Een waarschuwing mijnerzijds|:
Stop met lossen als je er maar 1 knol ziet die er niet inhoort.
Bel meteen de NAK om een keurmeester voor een controle of een herkeuring.
Laat die vrachtwagen maar wachten en niet doorlossen in bv kisten
,moet je ook weer schoonmaken!!!!
Het is kapitaalvernieting, maar zo meoten we wel aan het werk.

Zeg je dit ook tegen jou afnemer van je cons.aard.
Zo gauw je maar 1 knol ziet die er niet in thuis hoort dan stoppen met lossen??????? Glas en rot en bloot gespoelde knollen?groen
Ik lees altijd over allerlei problemen met de levering van cons.aard.
Ik wil je 1 ding wel zeggen. Lever ieder jaar 2000 ton pootaard.af en zie nooit een koper cons. teler uit het zuiden eens komen kijken naar zijn pootgoed. Ik weet een maand voor levering al vaak waar de partij naar toe gaat maar zie nooit iemand.
Willen allemaal een dg voor poten ontvangen en dan begint het gezeur. Heb de afgelopen jaren al enkele klachten ontvangen en nog nooit 1 door de NAK bevestigd.Lever inmiddels ondanks de strengere normen liever voor export.
petatje 27 Mei 2014
WCM schreef:
stoofknol schreef:
Problemen oplossen doen niet alle handelshuizen is mijn ervaring.
Wel wordt er krampachtig gezegd dat ze niet voor de verantwoordelijkheid weglopen maar doen er niets aan!!!
Zelf een parij met fusarium ,geklaagd maar geen actie tot bereidheid voor een oplossing.Wel wordt er gezegd dat de NAK zijn werk niet goed doet.
Een waarschuwing mijnerzijds|:
Stop met lossen als je er maar 1 knol ziet die er niet inhoort.
Bel meteen de NAK om een keurmeester voor een controle of een herkeuring.
Laat die vrachtwagen maar wachten en niet doorlossen in bv kisten
,moet je ook weer schoonmaken!!!!
Het is kapitaalvernieting, maar zo meoten we wel aan het werk.

Zeg je dit ook tegen jou afnemer van je cons.aard.
Zo gauw je maar 1 knol ziet die er niet in thuis hoort dan stoppen met lossen??????? Glas en rot en bloot gespoelde knollen?groen
Ik lees altijd over allerlei problemen met de levering van cons.aard.
Ik wil je 1 ding wel zeggen. Lever ieder jaar 2000 ton pootaard.af en zie nooit een koper cons. teler uit het zuiden eens komen kijken naar zijn pootgoed. Ik weet een maand voor levering al vaak waar de partij naar toe gaat maar zie nooit iemand.
Willen allemaal een dg voor poten ontvangen en dan begint het gezeur. Heb de afgelopen jaren al enkele klachten ontvangen en nog nooit 1 door de NAK bevestigd.Lever inmiddels ondanks de strengere normen liever voor export.
export 27 Mei 2014
WCM schreef:
stoofknol schreef:
Problemen oplossen doen niet alle handelshuizen is mijn ervaring.
Wel wordt er krampachtig gezegd dat ze niet voor de verantwoordelijkheid weglopen maar doen er niets aan!!!
Zelf een parij met fusarium ,geklaagd maar geen actie tot bereidheid voor een oplossing.Wel wordt er gezegd dat de NAK zijn werk niet goed doet.
Een waarschuwing mijnerzijds|:
Stop met lossen als je er maar 1 knol ziet die er niet inhoort.
Bel meteen de NAK om een keurmeester voor een controle of een herkeuring.
Laat die vrachtwagen maar wachten en niet doorlossen in bv kisten
,moet je ook weer schoonmaken!!!!
Het is kapitaalvernieting, maar zo meoten we wel aan het werk.

Zeg je dit ook tegen jou afnemer van je cons.aard.
Zo gauw je maar 1 knol ziet die er niet in thuis hoort dan stoppen met lossen??????? Glas en rot en bloot gespoelde knollen?groen
Ik lees altijd over allerlei problemen met de levering van cons.aard.
Ik wil je 1 ding wel zeggen. Lever ieder jaar 2000 ton pootaard.af en zie nooit een koper cons. teler uit het zuiden eens komen kijken naar zijn pootgoed. Ik weet een maand voor levering al vaak waar de partij naar toe gaat maar zie nooit iemand.
Willen allemaal een dg voor poten ontvangen en dan begint het gezeur. Heb de afgelopen jaren al enkele klachten ontvangen en nog nooit 1 door de NAK bevestigd.Lever inmiddels ondanks de strengere normen liever voor export.



Helemaal mee eens! Die mensen weten tenminste waar ze kwaliteit vandaan halen en zijn zeer trouwe klanten. Daarnaast komen ze in Nederland om te kijken wat ze kunnen verwachten, geen gezeur. Ik moet toegeven dat ze er dan ook wel wat meer voor neerleggen, kwaliteit heeft zijn prijs. (Klasse E)
petatje 27 Mei 2014
WCM schreef:
stoofknol schreef:
Problemen oplossen doen niet alle handelshuizen is mijn ervaring.
Wel wordt er krampachtig gezegd dat ze niet voor de verantwoordelijkheid weglopen maar doen er niets aan!!!
Zelf een parij met fusarium ,geklaagd maar geen actie tot bereidheid voor een oplossing.Wel wordt er gezegd dat de NAK zijn werk niet goed doet.
Een waarschuwing mijnerzijds|:
Stop met lossen als je er maar 1 knol ziet die er niet inhoort.
Bel meteen de NAK om een keurmeester voor een controle of een herkeuring.
Laat die vrachtwagen maar wachten en niet doorlossen in bv kisten
,moet je ook weer schoonmaken!!!!
Het is kapitaalvernieting, maar zo meoten we wel aan het werk.

Zeg je dit ook tegen jou afnemer van je cons.aard.
Zo gauw je maar 1 knol ziet die er niet in thuis hoort dan stoppen met lossen??????? Glas en rot en bloot gespoelde knollen?groen
Ik lees altijd over allerlei problemen met de levering van cons.aard.
Ik wil je 1 ding wel zeggen. Lever ieder jaar 2000 ton pootaard.af en zie nooit een koper cons. teler uit het zuiden eens komen kijken naar zijn pootgoed. Ik weet een maand voor levering al
vaak waar de partij naar toe gaat maar zie nooit iemand.
Willen allemaal een dg voor poten ontvangen en dan begint het gezeur. Heb de afgelopen jaren al enkele klachten ontvangen en nog nooit 1 door de NAK bevestigd.Lever inmiddels ondanks de strengere normen liever voor export.

Ja ik geloof je direct,het bevestigt mijn verhaal dat handelshuizen niet kortsluiten met de NAK
bij probleempartijen. Heb zelf vijf jaar geleden een vrachtwagen geweigerd, die bleef een hele dag staan wachten tot de hoofdkeurmeester uit de omgeving van Arnhem kwam om de vracht te herkeuren. Deze keurmeester bevestigde mijn afkeuring waarna de vracht aardappelen uit mijn oog verdween onder aanname retour leverancier. Twee dagen later werd ik door de NAK gebeld waar die vracht was gebleven? Toen werd mij duidelijk dat ik collegas had die voor wat korting de bij mij afgekeurde partij wel in de grond stopten. Ik heb nooit vernomen welke
consequenties dit had voor het handelshuis of de leverancier en afnemer die een afgekeurde partij uitplantte.
Ik vermoed dat ook de NAK hier niets mee gedaan heeft uiteindelijk omdat ik er niets meer over hoorde. Dacht wel overigens dat het verboden was in Nederland om echt afgekeurd pootgoed te verhandelen of uit te planten.
petatje 27 Mei 2014
Het is overigens niet zo dat wij telers van onze leverancier van te voren horen van wie onze poters komen. Wij zien alleen bij aankomst van de vracht een telersnummer. Dat zou van mij best anders mogen en zou graag van te voren bij de pootgoedteler mijn uitgangsmateriaal in ogenschouw nemen. Zou dan ook eens een pluim kunnen geven als het mooi spul was op het oog. Dat laat evenwel onverlet het risico dat er toch een zware erwiniabesmetting in de ogenschijnlijk zo mooie partij aanwezig is die na het uitplanten tot uiting komt. En daar moet los van werkgroepen en pootgoedacedemies werkelijk een handvat in de keuring voor komen ook in de E klasse. Ik herinner mij de omgekeerde handelshuisbordjes nog in de pootgoedpercelen die uit de keuring genomen waren wegens onverwachte tegenvallers. Dus het is niet alleen in het belang van de consumptietelers. Als ik pootgoedteler was zou ik ook wel eens eerlijk van de handelshuizen willen weten welk percentage van de handelmarge er werkelijk besteed wordt aan het afkopen van bacterieproblemen. Wellicht meer als pootgoed telers denken en dat zou de grote marge die hier wel eens door hen veroordeeld wordt, deels kunnen verklaren!
EarlyPotato 28 Mei 2014
WCM is eerlijk over de stand van zaken en geeft aan hoe het moet. Het is echter wel zo dat wij inderdaad bij het lossen pas zien waar ze vandaan komen. Mijn handelaar wil niet teveel kwijt over de teler omdat hij bang is dat we dan zelf gaan shoppen. Bij vrije rassen dan. Meestal vraag ik aan de chauffeur welke boerderij hij geladen heeft, schrijf ik meteen op.

En petatje, let eens even op:
Wij leveren nu voor 6 cent, 40 op en 15 procent tarra PRACHT aardappelen!
Ik heb voor mn 78 ha pootgoed 6 rassen alles rond de 50 cent betaald!!
Nee het is 35-55 hoor! Ja alles 50-55 betekent dat... 3 ton per ha x 50ct huppatee 1500 euro. ?

Goud geld krijgen, land huren voor 2200 euro, poolse selecteurs lopen op het perceel van de buurman ipv dat van jezelf. En dan klagen over afkeur. En we vinden het zo raar dat de kwaliteit terugloopt.

bovenmaat voor 20ct afland weg (wat ik ook had kunnen doen, uiteraard!!!!) En dan uitbetalingsprijs van 35-37 cent. Denk dat de pootgoed telers het zo slecht nog niet hebben..

tuurlijk,ik kan ook met poodgoed beginnen. Zo is het ook!
WCM 28 Mei 2014
EarlyPotato schreef:
WCM is eerlijk over de stand van zaken en geeft aan hoe het moet. Het is echter wel zo dat wij inderdaad bij het lossen pas zien waar ze vandaan komen. Mijn handelaar wil niet teveel kwijt over de teler omdat hij bang is dat we dan zelf gaan shoppen. Bij vrije rassen dan. Meestal vraag ik aan de chauffeur welke boerderij hij geladen heeft, schrijf ik meteen op.

En petatje, let eens even op:
Wij leveren nu voor 6 cent, 40 op en 15 procent tarra PRACHT aardappelen!
Ik heb voor mn 78 ha pootgoed 6 rassen alles rond de 50 cent betaald!!
Nee het is 35-55 hoor! Ja alles 50-55 betekent dat... 3 ton per ha x 50ct huppatee 1500 euro. ?

Goud geld krijgen, land huren voor 2200 euro, poolse selecteurs lopen op het perceel van de buurman ipv dat van jezelf. En dan klagen over afkeur. En we vinden het zo raar dat de kwaliteit terugloopt.

bovenmaat voor 20ct afland weg (wat ik ook had kunnen doen, uiteraard!!!!) En dan uitbetalingsprijs van 35-37 cent. Denk dat de pootgoed telers het zo slecht nog niet hebben..

tuurlijk,ik kan ook met poodgoed beginnen. Zo is het ook!


Wanneer je alleen maar 50/55 thuis krijgt dan vraag je gewoon herkeuring aan bij de nak en zul je in het gelijk gesteld worden.
Uitbetaling van € 35 a 37, ja daar dromen we van maar het is ongeveer € 30. Die € 35 is levering 1 april(dan heb ik €30 + €5 bewaarvergoeding is €35. Ja daarvoor heb ik ze bewaard tot 1 april omdat jij ze niet eerder wil ontvangen. Helemaal op mijn risico en dat voor € 5. Jullie kunnen een hoopproblemen voorkomen. Dan moet je ze in de herfst ontvangen. Betaal je minder en kun je ze net zo bewaren als je zelf wilt.Ik garandeer je echter dat je minder af bent omdat de gemiddelde cons.teler een slechte pootgoedbewaarder is.Een deel van het risico ligt dan ook bij jezelf.Landhuren voor € 2200 is inmiddels een feit.Poolse selecteurs en omdraaien van naamborden van handelshuizen/nak bordjes, mij niet bekend.
Early potata en patatje, maak je bekend, via DCA organisatie,of 06 of mail en ik nodig je uit om persoonlijk bij mij op het bedrijf te komen kijken en dan zal ik je alles vertellen hoe wij met ons product omgaan.
petatje 29 Mei 2014
Beste WCM ik vindt het een hele mooie geste die je me doet om eens bij jou op het bedrijf te komen kijken hoe je alles in het werk stelt om een supermooi gezond product af te leveren. Je doet vast zelf aan stamselectie en gebruikt miniknollen om de vermeerderingstijd en risico op insleep van ziektes te minimaliseren. Ben echter zelf niet geheel onwetend over hoe het er in de pootaardappelwereld en met name het Hogeland van Groningen aan toe gaat en heb daar zeer veel respect en waardering voor evenals voor alle andere pootgoedtelers die het jaarrond alles in het werk stellen om hoogwaardig spul te telen. Van je uitnodiging zal ik dus toch geen gebruik maken op dit moment en hoop dat je me dat niet kwalijk neemt.
Dit laat niet onverlet dat de bacterieproblemen die hier in het consumptietelend zuiden spelen nog steeds reeel bestaan en opgelost moeten worden. Dat de problematiek ook bij de NAK en pootgoedtelers bekend is geeft het percentage jaarlijkse declasseringen wegens bacterie wel
aan. Het is dan niet zo moeilijk voor te stellen dat in de uiteindelijke afgeleverde A het probleempercentage een veelvoud van het declasseringspercentage is.
Er gloort echter hoop in het oplossen van deze probemen. Met de nieuwe toets zoals die door
Wageningen PRI samen met de handelshuizen is ontwikkeld en beschreven staat op agriholland kan er zeker sneller en beter erwinia opgespoord worden om verdere ellende te voorkomen. De methodiek van de toets heeft mij ook doen beseffen dat alles wat
pootgoedtelers doen om veel blanke knollen onder een plant te krijgen averechts werkt richting
erwinia. Ik bedoel dan bijvoorbeeld erg fijn hakenfrezen want dat resulteert in grond die bij veel neerslag snel anaeroob wordt. Dat verklaart mij ook waarom pootaardappelbedrijven op zware grond minder bacterieproblemen kennen en de zwaar vatbare en daarom dure rasen zoals bijv. condor wel kunnen en durven vermeerderen. Maar niet alleen dat fijn maken van de grond moet minder maar ook de waterdoorlatendheid moet verbeterd worden zodat greppelen
overbodig zou kunnen worden op de mooie lichte zavelgronden. Want die zijn in dit licht wellicht minder mooi als het lijkt. De ploeg moet mijns inziens dan ook op al deze bedijven
verkocht worden en geheel vervangen door paragrubers, combiplows, bouwvoorlifters of hoe het ook moge heten. Het bodemleven moet terug komen dan komt de doorlatendheid ook weer terug. Ook de bewerkbaarheid wordt weer beter en wellicht ook de bodemweerbaarheid. In dit licht zou de effecten van moncereen en aanverwante middelen tegen rhizoc vanuit de bodem
en hun effect op ander bodemleven ook eens verder onderzocht moeten worden.
Nu zijn mijn vingers doorgetypt maar hoop wel dat ik pootaardappeltelers en aanverwante business en onderzoek wat heb kunnen helpen in het verder tackelen van deze problemathiek.
Wellicht was het voor velen ook niks nieuws, sorry dan. Het gaat er wel om de oorzaak ook op te lossen en niet de symptomen alleen.
WCM en alle anderen, een fijne Hemelvaartsdag gewenst.
Zandboer 29 Mei 2014
Mooi en veelal kloppend verhaal hierboven.
Van een vertegenwoordiger uit het midden van het land heb ik meerdere malen begrepen dat een deel van de problemen toch ook met vruchtwisseling opgelost kunnen worden. De gescheurde percelen die vele jaren enkel voor grasland zijn gebruikt hebben aanzienlijk minder kwaliteitsproblemen. Mogelijk ook mede oorzaak door een minimaal chemiegebruik in het grasland, waardoor je toch ook een aanzienlijk gezonder bodemleven krijgt. Een perceelskant twee keer per jaar met round up afbranden werkt wel heel makkelijk, maar na een paar jaar groeit er ook echt nauwelijks meer iets, het geeft dode grond. De intensieve akkerbouwgebieden hebben met veel verschillende "fijne" gewassen wel een behoorlijke input aan her- en fungiciden te pakken.
Wel of niet ploegen, maakt m.i. niet veel uit, maar het aan gort multivateren van grond kan niet gezond zijn.

Enkel deel twee van de erwinia, na loofdoding is geen beeld van te krijgen tijdens het groeiseizoen met een bezoek aan je pootgoedvermeerderaar. Dan staan de gewassen er echt wel prima op, maar de beschadigingen, grootste invalspoort, worden dan pas aan de knollen losgelaten. Van rooier, tot kipper, stortbak, diverse banden, kisten, wederom sorteren en tot het uiteindelijk laatste fust, zijn tientallen momenten van risico.
petatje 29 Mei 2014
Zandboer schreef:
Mooi en veelal kloppend verhaal hierboven.
Van een vertegenwoordiger uit het midden van het land heb ik meerdere malen begrepen dat een deel van de problemen toch ook met vruchtwisseling opgelost kunnen worden. De gescheurde percelen die vele jaren enkel voor grasland zijn gebruikt hebben aanzienlijk minder kwaliteitsproblemen. Mogelijk ook mede oorzaak door een minimaal chemiegebruik in het grasland, waardoor je toch ook een aanzienlijk gezonder bodemleven krijgt. Een perceelskant twee keer per jaar met round up afbranden werkt wel heel makkelijk, maar na een paar jaar groeit er ook echt nauwelijks meer iets, het geeft dode grond. De intensieve akkerbouwgebieden hebben met veel verschillende "fijne" gewassen wel een behoorlijke input aan her- en fungiciden te pakken.
Wel of niet ploegen, maakt m.i. niet veel uit, maar het aan gort multivateren van grond kan
niet gezond zijn.

Enkel deel twee van de erwinia, na loofdoding is geen beeld van te krijgen tijdens het groeiseizoen met een bezoek aan je pootgoedvermeerderaar. Dan staan de gewassen er echt wel prima op, maar de beschadigingen, grootste invalspoort, worden dan pas aan de knollen losgelaten. Van rooier, tot kipper, stortbak, diverse banden, kisten, wederom sorteren en tot het uiteindelijk laatste fust, zijn tientallen momenten van risico.

Jouw verhaal klopt ook, maar ik denk dat wat er bij oogst niet inzit, ook niet verder kan verspreiden.
WCM 30 Mei 2014
petatje schreef:
Beste WCM ik vindt het een hele mooie geste die je me doet om eens bij jou op het bedrijf te komen kijken hoe je alles in het werk stelt om een supermooi gezond product af te leveren. Je doet vast zelf aan stamselectie en gebruikt miniknollen om de vermeerderingstijd en risico op insleep van ziektes te minimaliseren. Ben echter zelf niet geheel onwetend over hoe het er in de pootaardappelwereld en met name het Hogeland van Groningen aan toe gaat en heb daar zeer veel respect en waardering voor evenals voor alle andere pootgoedtelers die het jaarrond alles in het werk stellen om hoogwaardig spul te telen. Van je uitnodiging zal ik dus toch geen gebruik maken op dit moment en hoop dat je me dat niet kwalijk neemt.
Dit laat niet onverlet dat de bacterieproblemen die hier in het consumptietelend zuiden spelen nog steeds reeel bestaan en opgelost moeten worden. Dat de problematiek ook bij de NAK en pootgoedtelers bekend is geeft het percentage jaarlijkse declasseringen wegens bacterie wel
aan. Het is dan niet zo moeilijk voor te stellen dat in de uiteindelijke afgeleverde A het probleempercentage een veelvoud van het declasseringspercentage is.
Er gloort echter hoop in het oplossen van deze probemen. Met de nieuwe toets zoals die door
Wageningen PRI samen met de handelshuizen is ontwikkeld en beschreven staat op agriholland kan er zeker sneller en beter erwinia opgespoord worden om verdere ellende te voorkomen. De methodiek van de toets heeft mij ook doen beseffen dat alles wat
pootgoedtelers doen om veel blanke knollen onder een plant te krijgen averechts werkt richting
erwinia. Ik bedoel dan bijvoorbeeld erg fijn hakenfrezen want dat resulteert in grond die bij veel neerslag snel anaeroob wordt. Dat verklaart mij ook waarom pootaardappelbedrijven op zware grond minder bacterieproblemen kennen en de zwaar vatbare en daarom dure rasen zoals bijv. condor wel kunnen en durven vermeerderen. Maar niet alleen dat fijn maken van de grond moet minder maar ook de waterdoorlatendheid moet verbeterd worden zodat greppelen
overbodig zou kunnen worden op de mooie lichte zavelgronden. Want die zijn in dit licht wellicht minder mooi als het lijkt. De ploeg moet mijns inziens dan ook op al deze bedijven
verkocht worden en geheel vervangen door paragrubers, combiplows, bouwvoorlifters of hoe het ook moge heten. Het bodemleven moet terug komen dan komt de doorlatendheid ook weer terug. Ook de bewerkbaarheid wordt weer beter en wellicht ook de bodemweerbaarheid. In dit licht zou de effecten van moncereen en aanverwante middelen tegen rhizoc vanuit de bodem
en hun effect op ander bodemleven ook eens verder onderzocht moeten worden.
Nu zijn mijn vingers doorgetypt maar hoop wel dat ik pootaardappeltelers en aanverwante business en onderzoek wat heb kunnen helpen in het verder tackelen van deze problemathiek.
Wellicht was het voor velen ook niks nieuws, sorry dan. Het gaat er wel om de oorzaak ook op te lossen en niet de symptomen alleen.
WCM en alle anderen, een fijne Hemelvaartsdag gewenst.

Bedankt voor je nette reactie
Als de wijze die je omschrijft de oplossing van erwinia zou zijn was het probleem al lang opgelost.
Werk zelf ook met een paragrubber, vaste stalmest, compost groenbemesters 1 op 4 teelt, schoongespoten kisten en sorteerlijn, niet omstorten maar talent bewaring pootaard. noem het maar allemaal op, maar ben niet vrij van erwinia.Land word tot 40 % afslibbaar NIET klaargemaakt met een frees, maar met een kopeg met weinig toeren etc.etc. Erwinia is het grootste probleem in de pootard. teelt en ik zeg u dat (bijna)alle telers er veel aangelegen is om dit op te lossen of beheersbaar te krijgen. Af en toe loop je tegen totaal onverwachte besmettingen aan, b.v. nateelt van 1 ste jaar miniknollen die afgekeurd worden op erwinia.Oorzaak??????Daarom durf ik te stellen dat we de oplossing nog steeds niet hebben.
mee eens 30 Mei 2014
geheel mee eens, bij ons idem, alles en ook alles er aandoen maar niet geheel vrij. wat ik wel heb geleerd de laatste jaren met die bac. toets is dat je er niet veel mee kunt. Had afgelopen jaar een zogenaamde sleeppartij maar wonder boven wonder SE weten te houden, nak combi bac.toets eruit en 0 toen het handelshuis ook nog een keer want ik had het gemeld bij hun dat ze fout waren en hun toets 0, en de partij was als eigen pootgoed de winter er voor vrijwillig door mij getoets en 0.
duuuuuuus?
Leonardo 20 Juni 2014
Gelukkig hebben wij bij Agrico de stamselectie ondergebracht bij telers die de kwantiteit hoog in het vaandel hebben.
petatje 20 Juni 2014
Leonardo schreef:
Gelukkig hebben wij bij Agrico de stamselectie ondergebracht bij telers die de kwantiteit hoog in het vaandel hebben.

Meen je dit nou echt en bedoel je kwaliteit of is het meer narcistisch bedoeld vanwege wellicht een declassering?
Fries 21 Juni 2014
Ik koop elk jaar S 28/35, de nateelt, SE, vermeerder ik één keer en gaat als A naar de consuptie/frietteler. Nooit klachten gehad, ik wil perfekt materiaal afleveren!
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Analyse Aardappelen

Pootgoedcrisis naar een kookpunt

Nieuws Aardappelen

HZPC presenteert 35% hogere pootgoedprijs

Nieuws Aardappelen

Agrico breidt areaal uit door overname TPC

Nieuws pootaardappelen

Verlagingspercentage nacontrole is 31 procent

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden