Het gebeurt nog regelmatig dat klachten over pootgoedleveringen die via een leverancier lopen niet bij de NAK worden gemeld. Teler en bedrijf lossen het probleem dan in onderling overleg op, maar zowel de NAK als de Limburgse Land- en Tuinbouworganisatie (LLTB) dringen erop aan partijen meteen na levering goed na te kijken.
De klachten over het pootgoed die dit jaar uit vooral Limburg kwamen, zijn er wel degelijk. Zo blijkt uit navraag bij de LLTB. ‘Wij kennen nogal wat akkerbouwers in deze regio die pootgoed daadwerkelijk hebben geweigerd. De kritiek komt dus niet zomaar uit de lucht vallen’, aldus vakgroepsecretaris Ursula Elskamp die spreekt van een duidelijk signaal.
Toch zijn de klachten niet allemaal bij keuringsinstantie NAK terecht gekomen, want het aantal meldingen lag niet hoger dan andere jaren. Mogelijk is een deel van de verklaring hiervoor dat het om partijen gaat die door een leverancier of verwerker werden geleverd. Bij problemen lossen ze het onderling op; er wordt een nieuwe partij geleverd.
‘Deze partijen die niet aan de norm voldoen worden regelmatig niet aan ons gemeld’, weet Ton Stolte van de NAK. ‘Dat is jammer, want dan zijn wij er niet van op de hoogte en kunnen we niet bijsturen. Als we opmerkingen en klachten doorkrijgen, bespreken we dat zodat iedereen in de keten scherper wordt. Maar ik moet zeggen dat de grote handelshuizen, die voorheen weinig loslieten, de laatste jaren transparanter worden. Het wordt dus wel beter.’
De sector streeft naar kwalitatief goed pootgoed. Dat is af te meten aan het feit dat sommige handelshuizen boven de NAK-norm uitstijgen. Nog een goede reden om alert te zijn op wat er binnenkomt. ‘Wij dringen er bij telers op aan om klachten binnen 24 uur te melden. Zeker de grote telers moeten leveringen goed nakijken. Het is misschien logistiek vervelend of op dat moment erg druk, maar blijf kritisch’, roept Elskamp op die voor de winter een campagne opstelt om telers daar nogmaals op te wijzen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/pootgoedmarkt/artikel/item/10851231/Vaak-geen-melding-slecht-pootgoed-via-tussenpartij]Vaak geen melding slecht pootgoed via tussenpartij[/url]
Consumptie en pootgoedtelers zijn dat nog collega s of elkaars rivalen? In 99 % van de afleveringen gaat het goed. Daar hoor je niemand over. Het is en blijft een levend produkt. Er komt steeds meer S materiaal dus wordt er vluger afgekapt. Als je als pootgoed teler niet voordurend met kwaliteit bezig ben bestaat je over 5 jaar niet meer.Nak doet zijn werk goed er hang bij alle aflevering een nummer aan de zwakke broeders zijn zo bekend. Bij Consumptie levering gaat het ook wel eens fout. Dan zal het waarschijnlijk aan de fabriek liggen. Aflevering op kipwagens of zelf big bags vullen. Valhoogtes??? Altijd schelden op collegas wordt de sector niet sterker van. Tellen pootgoed weer een extra handeling. Consumptie telers zien dit zitten.Zou deze extra handeling de kwaliteit verbeteren? Kunnen we centraal doen. Extra besmetingsbron hoor je niemand over. Wel weer kankeren op elkaar. Voor als je overal tegen schopt kijk eerst naar jullie eigen.
Problemen oplossen doen niet alle handelshuizen is mijn ervaring.
Wel wordt er krampachtig gezegd dat ze niet voor de verantwoordelijkheid weglopen maar doen er niets aan!!!
Zelf een parij met fusarium ,geklaagd maar geen actie tot bereidheid voor een oplossing.Wel wordt er gezegd dat de NAK zijn werk niet goed doet.
Een waarschuwing mijnerzijds|:
Stop met lossen als je er maar 1 knol ziet die er niet inhoort.
Bel meteen de NAK om een keurmeester voor een controle of een herkeuring.
Laat die vrachtwagen maar wachten en niet doorlossen in bv kisten
,moet je ook weer schoonmaken!!!!
Het is kapitaalvernieting, maar zo meoten we wel aan het werk.
stoofknol schreef:Problemen oplossen doen niet alle handelshuizen is mijn ervaring.
Wel wordt er krampachtig gezegd dat ze niet voor de verantwoordelijkheid weglopen maar doen er niets aan!!!
Zelf een parij met fusarium ,geklaagd maar geen actie tot bereidheid voor een oplossing.Wel wordt er gezegd dat de NAK zijn werk niet goed doet.
Een waarschuwing mijnerzijds|:
Stop met lossen als je er maar 1 knol ziet die er niet inhoort.
Bel meteen de NAK om een keurmeester voor een controle of een herkeuring.
Laat die vrachtwagen maar wachten en niet doorlossen in bv kisten
,moet je ook weer schoonmaken!!!!
Het is kapitaalvernieting, maar zo meoten we wel aan het werk.
Zeg je dit ook tegen jou afnemer van je cons.aard.
Zo gauw je maar 1 knol ziet die er niet in thuis hoort dan stoppen met lossen??????? Glas en rot en bloot gespoelde knollen?groen
Ik lees altijd over allerlei problemen met de levering van cons.aard.
Ik wil je 1 ding wel zeggen. Lever ieder jaar 2000 ton pootaard.af en zie nooit een koper cons. teler uit het zuiden eens komen kijken naar zijn pootgoed. Ik weet een maand voor levering al vaak waar de partij naar toe gaat maar zie nooit iemand.
Willen allemaal een dg voor poten ontvangen en dan begint het gezeur. Heb de afgelopen jaren al enkele klachten ontvangen en nog nooit 1 door de NAK bevestigd.Lever inmiddels ondanks de strengere normen liever voor export.
stoofknol schreef:Problemen oplossen doen niet alle handelshuizen is mijn ervaring.
Wel wordt er krampachtig gezegd dat ze niet voor de verantwoordelijkheid weglopen maar doen er niets aan!!!
Zelf een parij met fusarium ,geklaagd maar geen actie tot bereidheid voor een oplossing.Wel wordt er gezegd dat de NAK zijn werk niet goed doet.
Een waarschuwing mijnerzijds|:
Stop met lossen als je er maar 1 knol ziet die er niet inhoort.
Bel meteen de NAK om een keurmeester voor een controle of een herkeuring.
Laat die vrachtwagen maar wachten en niet doorlossen in bv kisten
,moet je ook weer schoonmaken!!!!
Het is kapitaalvernieting, maar zo meoten we wel aan het werk.
Zeg je dit ook tegen jou afnemer van je cons.aard.
Zo gauw je maar 1 knol ziet die er niet in thuis hoort dan stoppen met lossen??????? Glas en rot en bloot gespoelde knollen?groen
Ik lees altijd over allerlei problemen met de levering van cons.aard.
Ik wil je 1 ding wel zeggen. Lever ieder jaar 2000 ton pootaard.af en zie nooit een koper cons. teler uit het zuiden eens komen kijken naar zijn pootgoed. Ik weet een maand voor levering al vaak waar de partij naar toe gaat maar zie nooit iemand.
Willen allemaal een dg voor poten ontvangen en dan begint het gezeur. Heb de afgelopen jaren al enkele klachten ontvangen en nog nooit 1 door de NAK bevestigd.Lever inmiddels ondanks de strengere normen liever voor export.
stoofknol schreef:Problemen oplossen doen niet alle handelshuizen is mijn ervaring.
Wel wordt er krampachtig gezegd dat ze niet voor de verantwoordelijkheid weglopen maar doen er niets aan!!!
Zelf een parij met fusarium ,geklaagd maar geen actie tot bereidheid voor een oplossing.Wel wordt er gezegd dat de NAK zijn werk niet goed doet.
Een waarschuwing mijnerzijds|:
Stop met lossen als je er maar 1 knol ziet die er niet inhoort.
Bel meteen de NAK om een keurmeester voor een controle of een herkeuring.
Laat die vrachtwagen maar wachten en niet doorlossen in bv kisten
,moet je ook weer schoonmaken!!!!
Het is kapitaalvernieting, maar zo meoten we wel aan het werk.
Zeg je dit ook tegen jou afnemer van je cons.aard.
Zo gauw je maar 1 knol ziet die er niet in thuis hoort dan stoppen met lossen??????? Glas en rot en bloot gespoelde knollen?groen
Ik lees altijd over allerlei problemen met de levering van cons.aard.
Ik wil je 1 ding wel zeggen. Lever ieder jaar 2000 ton pootaard.af en zie nooit een koper cons. teler uit het zuiden eens komen kijken naar zijn pootgoed. Ik weet een maand voor levering al
vaak waar de partij naar toe gaat maar zie nooit iemand.
Willen allemaal een dg voor poten ontvangen en dan begint het gezeur. Heb de afgelopen jaren al enkele klachten ontvangen en nog nooit 1 door de NAK bevestigd.Lever inmiddels ondanks de strengere normen liever voor export.
WCM is eerlijk over de stand van zaken en geeft aan hoe het moet. Het is echter wel zo dat wij inderdaad bij het lossen pas zien waar ze vandaan komen. Mijn handelaar wil niet teveel kwijt over de teler omdat hij bang is dat we dan zelf gaan shoppen. Bij vrije rassen dan. Meestal vraag ik aan de chauffeur welke boerderij hij geladen heeft, schrijf ik meteen op.
En petatje, let eens even op:
Wij leveren nu voor 6 cent, 40 op en 15 procent tarra PRACHT aardappelen!
Ik heb voor mn 78 ha pootgoed 6 rassen alles rond de 50 cent betaald!!
Nee het is 35-55 hoor! Ja alles 50-55 betekent dat... 3 ton per ha x 50ct huppatee 1500 euro. ?
Goud geld krijgen, land huren voor 2200 euro, poolse selecteurs lopen op het perceel van de buurman ipv dat van jezelf. En dan klagen over afkeur. En we vinden het zo raar dat de kwaliteit terugloopt.
bovenmaat voor 20ct afland weg (wat ik ook had kunnen doen, uiteraard!!!!) En dan uitbetalingsprijs van 35-37 cent. Denk dat de pootgoed telers het zo slecht nog niet hebben..
tuurlijk,ik kan ook met poodgoed beginnen. Zo is het ook!
Mooi en veelal kloppend verhaal hierboven.
Van een vertegenwoordiger uit het midden van het land heb ik meerdere malen begrepen dat een deel van de problemen toch ook met vruchtwisseling opgelost kunnen worden. De gescheurde percelen die vele jaren enkel voor grasland zijn gebruikt hebben aanzienlijk minder kwaliteitsproblemen. Mogelijk ook mede oorzaak door een minimaal chemiegebruik in het grasland, waardoor je toch ook een aanzienlijk gezonder bodemleven krijgt. Een perceelskant twee keer per jaar met round up afbranden werkt wel heel makkelijk, maar na een paar jaar groeit er ook echt nauwelijks meer iets, het geeft dode grond. De intensieve akkerbouwgebieden hebben met veel verschillende "fijne" gewassen wel een behoorlijke input aan her- en fungiciden te pakken.
Wel of niet ploegen, maakt m.i. niet veel uit, maar het aan gort multivateren van grond kan
niet gezond zijn.
Enkel deel twee van de erwinia, na loofdoding is geen beeld van te krijgen tijdens het groeiseizoen met een bezoek aan je pootgoedvermeerderaar. Dan staan de gewassen er echt wel prima op, maar de beschadigingen, grootste invalspoort, worden dan pas aan de knollen losgelaten. Van rooier, tot kipper, stortbak, diverse banden, kisten, wederom sorteren en tot het uiteindelijk laatste fust, zijn tientallen momenten van risico.
Beste WCM ik vindt het een hele mooie geste die je me doet om eens bij jou op het bedrijf te komen kijken hoe je alles in het werk stelt om een supermooi gezond product af te leveren. Je doet vast zelf aan stamselectie en gebruikt miniknollen om de vermeerderingstijd en risico op insleep van ziektes te minimaliseren. Ben echter zelf niet geheel onwetend over hoe het er in de pootaardappelwereld en met name het Hogeland van Groningen aan toe gaat en heb daar zeer veel respect en waardering voor evenals voor alle andere pootgoedtelers die het jaarrond alles in het werk stellen om hoogwaardig spul te telen. Van je uitnodiging zal ik dus toch geen gebruik maken op dit moment en hoop dat je me dat niet kwalijk neemt.
Dit laat niet onverlet dat de bacterieproblemen die hier in het consumptietelend zuiden spelen nog steeds reeel bestaan en opgelost moeten worden. Dat de problematiek ook bij de NAK en pootgoedtelers bekend is geeft het percentage jaarlijkse declasseringen wegens bacterie wel
aan. Het is dan niet zo moeilijk voor te stellen dat in de uiteindelijke afgeleverde A het probleempercentage een veelvoud van het declasseringspercentage is.
Er gloort echter hoop in het oplossen van deze probemen. Met de nieuwe toets zoals die door
Wageningen PRI samen met de handelshuizen is ontwikkeld en beschreven staat op agriholland kan er zeker sneller en beter erwinia opgespoord worden om verdere ellende te voorkomen. De methodiek van de toets heeft mij ook doen beseffen dat alles wat
pootgoedtelers doen om veel blanke knollen onder een plant te krijgen averechts werkt richting
erwinia. Ik bedoel dan bijvoorbeeld erg fijn hakenfrezen want dat resulteert in grond die bij veel neerslag snel anaeroob wordt. Dat verklaart mij ook waarom pootaardappelbedrijven op zware grond minder bacterieproblemen kennen en de zwaar vatbare en daarom dure rasen zoals bijv. condor wel kunnen en durven vermeerderen. Maar niet alleen dat fijn maken van de grond moet minder maar ook de waterdoorlatendheid moet verbeterd worden zodat greppelen
overbodig zou kunnen worden op de mooie lichte zavelgronden. Want die zijn in dit licht wellicht minder mooi als het lijkt. De ploeg moet mijns inziens dan ook op al deze bedijven
verkocht worden en geheel vervangen door paragrubers, combiplows, bouwvoorlifters of hoe het ook moge heten. Het bodemleven moet terug komen dan komt de doorlatendheid ook weer terug. Ook de bewerkbaarheid wordt weer beter en wellicht ook de bodemweerbaarheid. In dit licht zou de effecten van moncereen en aanverwante middelen tegen rhizoc vanuit de bodem
en hun effect op ander bodemleven ook eens verder onderzocht moeten worden.
Nu zijn mijn vingers doorgetypt maar hoop wel dat ik pootaardappeltelers en aanverwante business en onderzoek wat heb kunnen helpen in het verder tackelen van deze problemathiek.
Wellicht was het voor velen ook niks nieuws, sorry dan. Het gaat er wel om de oorzaak ook op te lossen en niet de symptomen alleen.
WCM en alle anderen, een fijne Hemelvaartsdag gewenst.
Gelukkig hebben wij bij Agrico de stamselectie ondergebracht bij telers die de kwantiteit hoog in het vaandel hebben.