Na de klap die HZPC een jaar eerder moest incasseren presenteert het handshuis in seizoen 2015/16 weer betere resultaten. Als gevolg daarvan pakt het dividend ook weer hoger uit. Iets wat te danken is aan het herstel van de Europese markt.
Onder de streep schrijft HZPC een netto-omzet op van 289,5 miljoen euro. Het nettoresultaat komt uit op 7 miljoen euro. Daarmee komt de omzet op het hoogste niveau uit van de laatste drie seizoenen. Ook de brutomarge pakt met 48,1 miljoen euro zichtbaar hoger uit dan die van de laatste twee jaar. Het nettoresultaat doet het in verhouding iets minder goed. Hoewel deze hoger uitkomt dan in seizoen 2014/15, ligt deze onder het niveau van het seizoen ervoor.
Alles bij elkaar levert seizoen 2015/16 een dividend op van 5,75 euro, waarbij een bedrag van 4,5 miljoen euro beschikbaar werd gesteld. Bij een certificaatkoers van 136,90 euro levert het een rendement op van 4,2 procent. Goed nieuws, want het dividend ligt ruim boven dat van een seizoen eerder. Het lukte evenwel niet om het record van seizoen 2013/14 aan diggelen te slaan. Ook is het een net resultaat wanneer rekening gehouden wordt met het vijfjaarsgemiddeld van 4,60 euro.
Seizoen 2014/15 pakt zichtbaar beter uit dan het seizoen ervoor. 'De bovengemiddelde winst en de recordniveaus van omzet en marge duiden op een goed handelsjaar.' Iets wat Gerard Backx toeschrijft aan het herstel van de Europese markt. Niet alleen in Europa werden goede resultaten behaald, ook op de international markt konden hogere 'licentie-inkomsten' behaald worden.
Ook kan Backx al voorzichtig iets zeggen over het lopende seizoen. 'Het lopende oogst- en handelsseizoen 2016/17 is een jaar met lagere pootgoedopbrengsten in Nederland, maar dit geldt niet voor geheel Europa.' Qua vraag voorziet de CEO een zelfde seizoen als in 2015/16. Uitdagend blijft vooral de handel met het Midden-Oosten. Iets wat zowel door politieke als economische onzekerheden wordt veroorzaakt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.