In 2016 liet de fritesindustrie in België een rappe productiestijging zien, maar er schuilen ook gevaren. De groeisector is namelijk voor 80 procent afhankelijk van export. Belgapom zet vooral protectionisme neer als de grootste bedreiging.
Met de slogan ‘Small country, great food’ willen de Belgen de export van voedingsproducten stimuleren, maar protectionistische reflexen over de hele wereld dreigen roet in het eten te gooien. Zo werd de Belgische (en Europese) aardappelketen al geconfronteerd met onterechte anti-dumpingmaatregelen uitgevaardigd door de Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse overheid, stelt Belgapom.
Het hielp niet dat de Europese Commissie, bevoegd in deze materie, aantoonde dat de procedure vol hiaten bleek te zitten. ‘Blijkbaar beschikt de Commissie over onvoldoende mandaat en middelen om er in deze WTO-procedures adequaat tussen te komen.’
Van bijteelt naar hoofdteelt
Belgapom wil dat de Belgische (en Europese) aardappelketen serieus wordt genomen door de bevoegde departementen van de Europese Commissie. Op die manier kunnen de belangen sterker verdedigd worden. ‘Het is immers een feit dat de aardappelteelt zich meer en meer aan het ontwikkelen is van een ‘bijteelt’ naar een ‘hoofdteelt’. Dat geldt voor een groot deel van de Europese akkerbouwers.’
Recente cijfers tonen ook aan dat het bedrijfsleven rondom de aardappelketen ontwikkeld is tot de meest toonaangevende aardappelketen. Belgapom blijft daarom inzetten op een verdere duurzame groei in het belang van de totale aardappelketen. Hierbij moet ook de wereldwijde kansen tot promotie van de aardappelteelt in nieuwe groeilanden onder ogen genomen worden.
Promotiecampagnes
Om de ‘Belgian fries’ in het buitenland op de kaart te zetten, start het Vlaamse centrum voor agromarketing (VLAM) binnenkort een promotiecampagne in Vietnam, Maleisië, Indonesië, Thailand en de Filippijnen. In deze landen kent men vooral de Noord-Amerikaanse ‘French Fries’ van de fast food ketens.
De campagne, met een budget van 3 miljoen euro, gespreid over drie jaar, wordt gesteund door de Europese Commissie en APAQ-W. De campagne zal samenwerken met vijf Belgische fabrikanten van aardappelproducten.
Lees ook:
Belgen verpletteren oude record aardappelverwerking
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.