Handel wil ketensamenwerking

Exportmarkten meeste effect op uienprijs

17 Maart 2015

De exportmarkten hebben het meeste effect op de prijsvorming van Nederlandse uien. Zaak dus om dat goed in de benen te houden. Gijsbrecht Gunter, voorzitter van het Comité Uienhandel van Frugi Venta, schetste maandagavond in Swifterbant op een bijeenkomst van Uienhandel.com de marktkansen, maar wijst ook op zaken die de sector op moet pakken willen we onze toppositie behouden.

150

miljoen

ton uien nodig op termijn

Het productieaandeel blijft de laatste jaren stabiel, maar het exportaandeel van Nederland ten opzichte van de wereld neemt af. Dat betekent aan de ene kant krimp, maar in absolute zin groei, stelt Gunter die daarop de conclusie maakt dat er meer kansen zijn. ‘De wereldbevolking groeit het meest in die gebieden waar uien worden gegeten. Tot wel 20 kg per persoon per jaar. Daarvoor is mondiaal pakweg 150 miljoen ton uien nodig.’

Tegelijkertijd signaleert Gunter ook verbeterpunten. ‘In totaal exporteert Nederland naar 100 bestemmingen. Er zijn 193 landen op de wereld, dus we zijn amper op de helft. Dit seizoen kopen West- en Noord-Afrika de meeste Nederlandse uien op. Ook Zuid-Amerika is flink aan de markt. Voor de tweede helft is Nederland deels afhankelijk van Europa. Verder gaat er product richting de VS, Colombia, Brazilië, Libië, de Verenigde Arabische Emiraten, Thailand en Singapore om er een paar te noemen. We zijn niet alleen concurrerend op prijs, maar we beschikken ook over een steengoed product.’

Verder valt er winst te behalen aan de voorkant. ‘We verliezen 60 procent van de potentie in maat 50-80. We stoppen een miljoen zaadjes in grond, maar de opbrengstpotentie halen we er niet voor de helft uit. Het zaadje ligt te diep, te hoog, te fijn, het herbicideschema deugt niet. Ondertussen wordt vrolijk doorgestroomd met stikstof om het tonnage op te blazen.’
Denk niet als een producent, maar als een ondernemer, geeft Gunter de aanwezigen mee. ‘Dan zie je kansen. Vorig jaar ging de Indonesische markt open. Deze uien brachten 21 cent op, tegenover 14 cent op andere bestemmingen.’

Een ander zwak punt is dat uientelers niet verenigd zijn in een collectief. ‘De handel investeert gezamenlijk in onderzoek, maar de telers mis ik. De handel reikt u de hand voor ketensamenwerking. Zo belangrijk, omdat 90 procent van de uien de grens over gaat.’

Ook met het oog op het openen van markten is samenwerking en de juiste informatie cruciaal. ‘Wat enorm hielp bij de onderhandelingen met Indonesië was de informatie van zaadbedrijven over ziektecontrole. Dit soort zaken bieden handvatten om tot een oplossing te komen. Erg belangrijk, want politieke redenen zijn meestal de reden dat landen besluiten hun grens te sluiten.’

Ziektedruk - Valse meeldauw
Powered by Agroweer

Analyse Uien

Nu al sprake van een boeiend uienseizoen

Analyse Uien

Met temperatuur stijgt ook spanning op uienmarkt

Analyse Uien

De teler is nu de baas op de uienmarkt

Video Uien

Wat moeten we van het uienseizoen denken?

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief