Nederlandse agrarisch ondernemers hebben dit najaar twee meevallers gehad. Het goed verlopen oogstseizoen en de lage prijs voor diesel. Na intrede van witte diesel binnen deze sector is het een van de belangrijkste kostenposten geweest. Diesel heeft echter een stevige daling ingezet, wat de kostprijs doet verlagen. Maar, blijft die trend zich in 2015 ook manifesteren?
Uit gegevens van loonwerkers-brancheorganisatie Cumela blijkt dat de dieselprijs op 30 november een laagterecord heeft gevestigd. Inmiddels is de prijs per 100 liter namelijk onder de 115 euro gedaald. Een jaar eerder bleef hij op dat niveau steken, om in december vervolgens licht te stijgen. Om erachter te komen wat de prijs voor de laatste maand van dit jaar gaat doen, en in 2015, is het nodig dieper in de wereld van olie te duiken.
Ten opzichte van vorig jaar ligt de prijs voor een vat olie 28,1 procent lager. Toch is de dieselprijs slechts 6,7 procent gedaald in die periode. Eerder legde Edin Mujagic, watcher finance en geopolitiek bij Boerenbusiness, uit wat hier de oorzaak van is. BTW, accijns en heffingen zorgen ervoor dat de Nederlandse overheid het schommelende prijsniveau uit de dieselprijs wegneemt. Dat werkt op dit moment negatief voor de consument, en dus ook voor de agrarisch ondernemer. Echter, wanneer de olieprijs stijgt vangen deze heffingen de prijsstijging op.
Een verdere verlaging van de dieselprijs in 2015 kan wellicht uit onverwachte hoek komen. ‘De rente die Nederland betaalt over haar staatsschuld is in het afgelopen jaar sterk gedaald. Dat levert de staat een fikse meevaller op’, legt watcher Edin Mujagic uit. ‘Mogelijk gaat de overheid deze financiële meevaller inzetten om het gat op te vullen die ontstaat wanneer de opgelegde heffingen op brandstof worden weggenomen. Die heffingen hebben namelijk veel teweeg gebracht. In de grensstreek wijken automobilisten namelijk steeds vaker uit naar de oosterburen. Ook staan er mogelijk banen op het spel. In tijden van marginale economische groei is dat geen opsteker.’
Afgezien van de Nederlandse situatie wat betreft de dieselprijs heerst er internationaal een bijzondere situatie bij de prijsvorming van ruwe olie. Geopolitieke spanningen zorgen normaliter voor een stijgende olieprijs. Momenteel is dat niet waarneembaar. De reden hiervoor lijkt simpel. Olie is het belangrijkste en meest effectieve wapen van de Verenigde Staten. De olieprijs kunstmatig hooghouden, door de productie niet te verlagen bij een afnemende vraag, zorgt ervoor dat Rusland, Iran en de Islamitische Staat in één klap worden getroffen. ‘Rusland is wereldwijd de grootste producent van olie’, stelt Mujagic. ’Tenminste 70 procent van hun staatsinkomsten zijn afkomstig uit olie. In het Midden-Oosten zijn de lokale economieën gelinkt aan de olieprijs. Een dalende prijs is voor hun funest. Daarom is het des te vreemder dat Saoedi-Arabië heeft besloten zijn productie niet te verlagen.’ Wellicht dat dit te maken heeft met druk, uitgeoefend door de VS.
Down to earth blijft de vraag: Moet ik mijn dieseltank vandaag volgooien of wachten tot volgend jaar? Analisten lijken allemaal een prijsstijging te voorzien voor begin volgend jaar. Hoe groot die stijging bedraagt verschilt per uitspraak. De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs voorspelt voor 2015 een olieprijs van 85 dollar per vat. Analisten van de Britse bank Barclays noemde een prijs van 93 dollar en Deutsche Bank praat over 88 dollar. Vermogensbeheerder Robeco schat dat de prijs in 2015 ergens tussen de 80 en 100 dollar uit zal komen. Momenteel staat de prijs voor een vat olie op 70 dollar. In alle gevallen voorspellen de bedrijven dus een stijging maar, de prijs blijft lager dan begin dit jaar het geval was.
Het lijkt een feit dat we volgend jaar nog geen toename in de vraag naar olie hoeven te verwachten. De International Energy Authority verwacht dat de wereldwijde vraag daalt van 250.000 vaten naar 90.000 vaten per dag. En stagnerende wereldeconomie zorgt daarvoor. Daarnaast neemt ook het aandeel groene energie steeds toe. Het lage prijsniveau kan echter meer voeten in de aarde hebben. Door een zakkende olieprijs, bij een hoge productie, komt de Amerikaanse olie-industrie in de problemen. Zeker wanneer wordt meegenomen dat een groot deel van de Amerikaanse bedrijfsobligaties is uitgegeven door bedrijven in deze sector. Verschillende OPEC-landen bloeden eveneens flink dankzij de lage olieprijs. De vraag is hoelang zij dit zullen blijven toestaan.
De prijs van diesel heeft op 30 november een historisch laag punt bereikt, onder de 115 euro per 100 liter. Bron: Cumela.nl
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/granenmarkt/artikel/10861030/Lage-dieselprijs-blijkt-een-licht-in-de-duisternis]Lage dieselprijs blijkt een licht in de duisternis[/url]
al jaren teveel betaald