Analyse dieselprijs

Lage dieselprijs blijkt een licht in de duisternis

8 December 2014 - Niels van der Boom - 8 reacties

Nederlandse agrarisch ondernemers hebben dit najaar twee meevallers gehad. Het goed verlopen oogstseizoen en de lage prijs voor diesel. Na intrede van witte diesel binnen deze sector is het een van de belangrijkste kostenposten geweest. Diesel heeft echter een stevige daling ingezet, wat de kostprijs doet verlagen. Maar, blijft die trend zich in 2015 ook manifesteren?

Uit gegevens van loonwerkers-brancheorganisatie Cumela blijkt dat de dieselprijs op 30 november een laagterecord heeft gevestigd. Inmiddels is de prijs per 100 liter namelijk onder de 115 euro gedaald. Een jaar eerder bleef hij op dat niveau steken, om in december vervolgens licht te stijgen. Om erachter te komen wat de prijs voor de laatste maand van dit jaar gaat doen, en in 2015, is het nodig dieper in de wereld van olie te duiken.

Analisten lijken allemaal een prijsstijging van olie te verwachten in 2015

Ten opzichte van vorig jaar ligt de prijs voor een vat olie 28,1 procent lager. Toch is de dieselprijs slechts 6,7 procent gedaald in die periode. Eerder legde Edin Mujagic, watcher finance en geopolitiek bij Boerenbusiness, uit wat hier de oorzaak van is.  BTW, accijns en heffingen zorgen ervoor dat de Nederlandse overheid het schommelende prijsniveau uit de dieselprijs wegneemt. Dat werkt op dit moment negatief voor de consument, en dus ook voor de agrarisch ondernemer. Echter, wanneer de olieprijs stijgt vangen deze heffingen de prijsstijging op.

Een verdere verlaging van de dieselprijs in 2015 kan wellicht uit onverwachte hoek komen. ‘De rente die Nederland betaalt over haar staatsschuld is in het afgelopen jaar sterk gedaald. Dat levert de staat een fikse meevaller op’, legt watcher Edin Mujagic uit. ‘Mogelijk gaat de overheid deze financiële meevaller inzetten om het gat op te vullen die ontstaat wanneer de opgelegde heffingen op brandstof worden weggenomen. Die heffingen hebben namelijk veel teweeg gebracht. In de grensstreek wijken automobilisten namelijk steeds vaker uit naar de oosterburen. Ook staan er mogelijk banen op het spel. In tijden van marginale economische groei is dat geen opsteker.’

Afgezien van de Nederlandse situatie wat betreft de dieselprijs heerst er internationaal een bijzondere situatie bij de prijsvorming van ruwe olie. Geopolitieke spanningen zorgen normaliter voor een stijgende olieprijs. Momenteel is dat niet waarneembaar. De reden hiervoor lijkt simpel. Olie is het belangrijkste en meest effectieve wapen van de Verenigde Staten. De olieprijs kunstmatig hooghouden, door de productie niet te verlagen bij een afnemende vraag, zorgt ervoor dat Rusland, Iran en de Islamitische Staat in één klap worden getroffen. ‘Rusland is wereldwijd de grootste producent van olie’, stelt Mujagic. ’Tenminste 70 procent van hun staatsinkomsten zijn afkomstig uit olie. In het Midden-Oosten zijn de lokale economieën gelinkt aan de olieprijs. Een dalende prijs is voor hun funest. Daarom is het des te vreemder dat Saoedi-Arabië heeft besloten zijn productie niet te verlagen.’ Wellicht dat dit te maken heeft met druk, uitgeoefend door de VS.

Down to earth blijft de vraag: Moet ik mijn dieseltank vandaag volgooien of wachten tot volgend jaar? Analisten lijken allemaal een prijsstijging te voorzien voor begin volgend jaar. Hoe groot die stijging bedraagt verschilt per uitspraak. De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs voorspelt voor 2015 een olieprijs van 85 dollar per vat. Analisten van de Britse bank Barclays noemde een prijs van 93 dollar en Deutsche Bank praat over 88 dollar. Vermogensbeheerder Robeco schat dat de prijs in 2015 ergens tussen de 80 en 100 dollar uit zal komen. Momenteel staat de prijs voor een vat olie op 70 dollar. In alle gevallen voorspellen de bedrijven dus een stijging maar, de prijs blijft lager dan begin dit jaar het geval was.

Het lijkt een feit dat we volgend jaar nog geen toename in de vraag naar olie hoeven te verwachten. De International Energy Authority verwacht dat de wereldwijde vraag daalt van 250.000 vaten naar 90.000 vaten per dag. En stagnerende wereldeconomie zorgt daarvoor. Daarnaast neemt ook het aandeel groene energie steeds toe. Het lage prijsniveau kan echter meer voeten in de aarde hebben. Door een zakkende olieprijs, bij een hoge productie, komt de Amerikaanse olie-industrie in de problemen. Zeker wanneer wordt meegenomen dat een groot deel van de Amerikaanse bedrijfsobligaties is uitgegeven door bedrijven in deze sector. Verschillende OPEC-landen bloeden eveneens flink dankzij de lage olieprijs. De vraag is hoelang zij dit zullen blijven toestaan.


De prijs van diesel heeft op 30 november een historisch laag punt bereikt, onder de 115 euro per 100 liter. Bron: Cumela.nl

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer
Reacties
8 reacties
Sjaak 9 December 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/granenmarkt/artikel/10861030/Lage-dieselprijs-blijkt-een-licht-in-de-duisternis]Lage dieselprijs blijkt een licht in de duisternis[/url]
Die verlaging is de moeite. Krijgen we nu geld toe dan?
j.verstraten 9 December 2014
2 meevallers?
De verlaging van de dieselprijs zette pas in toen de oogstwerkzaamheden achter de rug waren. Hopelijk kunnen we er het voorjaar nog wel van profiteren, gemiddeld zijn de prijzen voor brandstof in 2014 duidelijk hoger.
geert 9 December 2014
al jaren teveel betaald
Cheik Oliebol 9 December 2014
geert schreef:
al jaren teveel betaald


in m'n glazen oliebol zie én in 2015 en én 2016 zwakke, zeg maar lage prijzen., wat die kwieten van bankiers en zelf uitgevonden goeroes ook mogen zeggen
Herman 9 December 2014
Het blijft nog donker Niels, in je overigens correcte marktanalyse. Redenen: aanschaf nieuwe gasolietank van 3500 euro. Een schoolvoorbeeld van volstrekt doorgeslagen regelgeving in Nederland. Naast een paar kleine aanpassingen moet het mangat voor inspectie groter. Dit terwijl een gaatje van enkele mm's voor een camera al voldoende is. Alle gasolietanks zijn in de jaren 90 vervangen door dubbelwandige of een met lekbak. Er mankeert niets mijn huidige gasolieopslag. Toch gaat hij na 1 januari door de schredder. Alleen al voor Flevoland een verlies van investeringscapaciteit van 5,5 miljoen euro. Omgerekend voor een gemiddeld bedrijf 8 ct per liter gasolie per jaar.
ramon miedema 20 Augustus 2015
wat is de percentage van het gestolen boerendiesel in nederland
peer 20 Augustus 2015
in Belgie is de biesel al 1/3 goedkoper geen nieuwe tank nodig
en in duitsland krijgt de landbouw 21 euro korting of terug gaaf van de prijs tot 25000 liter per jaar daarom wordt er vaak bij loonwerk bij de boer getankt
schoenmakers1 20 Augustus 2015
zo zie je maar weer, wat heeft de regering het toch goed mee ons voor, of zou toch onze slechte verdienste volledig aan de regering liggen en niet aan de markt
Zandboer 21 Augustus 2015
Vorige week net gevuld voor 90,80
5 kuub, aparte prijzen
met 100 dollar pus per vat betaalde je 1,15, nu met geen 60 dollar bovenstaande. De enige zekerheid die we hebben is dat het wel duurder gaat worden en niet andersom
Gelukkig heb ik nog wat oude tractoren staan, die kunnen kieperen met 5 liter per uur
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Analyse Energie

Amerika zet de toon op oliemarkt

Analyse Energie

Opec slaagt er niet in het tij te keren op de oliemarkt

Analyse Energie

Diesel niet goedkoper na stevige correctie olie

Analyse Olie

De rol van diesel is nog niet uitgespeeld volgens Exxon

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden