Het Duitse suikerconcern Nordzucker verwacht na een late inzaai en koel voorjaar een gemiddelde opbrengst in de 7 landen waar het actief is. Voor heel Europa wordt het korte campagne.
De aanzienlijk kortere duur van de campagne is een gevolg van het kleinere areaal dat het bedrijf samen met de telers besloot in te krimpen. Volgens hen noodzakelijk om verdere druk uit de handel te nemen dat door de grote wereldwijde productie en hoge voorraden werd veroorzaakt.
De overwegend late uitzaai en het koele en regenachtige voorjaar leidde in de meeste landen van de Groep tot een vertraagde bietenontwikkeling. Voor Noord- en Oost-Duitsland rekent Nordzucker op een oogst die op het vijfjarig gemiddelde zit. Naast de omstandigheden in het voorjaar heeft ook het extreem droge begin van de zomer zijn sporen achter gelaten. In juli en augustus hebben de bieten de achterstand echter grotendeels in kunnen halen en zich goed ontwikkeld.
Nordzucker verwacht de campagne voor de Duitse fabrieken die op 22 september start na 94 dagen af te ronden. De fabriek in Slowakije begint op 17 september, Litouwen op 22 september, Finland op 29 september, Denemarken en Polen op 1 en 2 oktober.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.