De agrarische makelaars die zijn aangesloten bij de branchevereniging NVM hebben vorig jaar een record aantal melkveebedrijven verkocht. In totaal zijn er 54 melkveebedrijven van eigenaar veranderd via een NVM-makelaar, zo is dinsdagochtend bekendgemaakt op een persbijeenkomst in Nieuwegein. Dat zijn 6 bedrijven meer dan het jaar ervoor.
Vooral de vraag naar bedrijven met veel koeien in het noorden van het land is goed. Melkveehouders die mee kunnen gaan in het proces van schaalvergroting, oftewel het zich financieel kunnen veroorloven, hebben vorig jaar een grote investeringsbereidheid laten zien. Vooruitlopend op de afschaffing van het melkquotum per 1 april 2015 zetten zij in op een verhoogde productie, meldt de NVM.
De dynamiek van de markt van melkveebedrijven is echter afhankelijk van het type bedrijf en de locatie. Het aantal in aanbod blijft ten opzichte van voorgaande jaren ongeveer gelijk. In totaal heeft de NVM 89 melkveebedrijven in haar portefeuille in aanbod. Het aanbod aan melkveebedrijven is sinds 2010, na de forse dip in de zuivelnoteringen, fors gestegen.
Ook hebben de Nederlandse melkveehouders in de aanloop naar de liberale melkmarkt relatief veel grond aangekocht de afgelopen jaren. Ook de veranderingen in de mestwet nodigen hiertoe uit. De toenemende vraag naar grond, met name vanuit de grondgebonden bedrijven resulteert volgens de NVM niet per definitie in een stijgende grondprijs. In het noorden en oosten zijn de grondprijzen wel licht stijgend, terwijl er in het zuiden en westen gemiddeld sprake is van een stabilisatie ten opzichte van vorig jaar.
Goede en grote kavels gaan nog relatief snel van de hand, met name in het noorden. Voor kleine, incourante percelen is nauwelijks belangstelling.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.