De Ierse zuivelreus Glanbia heeft haar jaarresultaten bekend gemaakt en gooit met name hoge ogen bij ingrediënt en hoogwaardige voeding, nutrition. Anders dan de meeste bedrijven verbonden aan de zuivelsector maakt het bedrijf zich geen zorgen over 2015. Dan wordt een verdere groei voorzien.
Glanbia slaagde er in om de totale inkomsten van het bedrijf te verhogen naar 3.522 miljoen euro. Een plus van 6,9 procent in vergelijking met vorig jaar, bij constante valuta. De inkomsten per aandeel namen met 10,1 procent toe terwijl het dividend een stijging noteerde van 10 procent. 'Hiermee werd voor het vijfde jaar op rij groei behaald in de dubbele cijfers', aldus Siobhán Talbot, van Glanbia.
De goede resultaten zijn in hoofdzaak toe te schrijven aan de prestaties van hoogwaardige voeding en ingrediënt. Zo stegen de inkomsten uit voeding met 13,5 procent en kon de marge toenemen tot 26 procent. Bij ingrediënten worden de uitdagingen op de zuivelmarkt wel degelijk gevoeld. Toch werd er alsnog een EBITA van 100,4 miljoen euro behaald. Dit was in lijn met vorig jaar. Voor 2015 wordt er gesproken van positieve vooruitzichten met een groeiprognose van 9 tot 11 procent per aandeel.
Tegelijkertijd gaat Glanbia in Ierland door met het aanbieden van een vaste melkprijs. De vijfde op een rij gaat lopen van april 2015 tot maart 2018. De basisprijs is hier vastgesteld op 32,61 cent per liter, wat voor een gemiddelde Glanbia leverancier inhoudt dat de prijs uitkomt op 34,50 cent per liter. Ter vergelijking: over januari, februari en maart betaalt de zuivelaar een melkprijs van 30,50 cent per liter.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.