Aviko, Hak en nu ook FrieslandCampina kregen het mes op de keel van de retailers. Het moet allemaal nog goedkoper. Melkveehouder Erwin Wunnekink liet het er niet bij zitten en won, maar wat kan er nog meer verwacht worden van de retailers?
Twee keer Albert Heijn en één keer Jumbo. In vier weken tijd werden drie takken van sport in de agrarische sector onaangenaam verrast met acties van retailers. Het ziet er naar uit dat het voedsel nog goedkoper moet worden en de genoemde grootgrutters het daarbij hard tegen hard gaan spelen.
Ondertussen proberen veehouders en akkerbouwers aan alle eisen die de maatschappij en Brussel stellen tegemoet te komen. Duurzaamheid, dierwelzijn, vergroening en weidevogels voeren hierin de boventoon. Hoe past dan het beleid van de oer-Hollandse retailers hierin?
Niet vond melkveehouder Wunnekink. Toen de AH-vestiging in Borculo besloot geen melk van FrieslandCampina meer in het schap te zetten begon hij een actie op facebook.
Hij zette de lokale economie in om de grootgrutter duidelijk te maken dat ze elkaar nodig hebben. Zo zijn er in het gebied 800 melkveehouders van FrieslandCampina actief met gemiddeld 80 melkkoeien, waarvan 73 procent weidegang toepast. Daarnaast levert de fabriek in Borculo de AH klandizie op. Zowel via de aanloop die de fabriek met zich meebrengt als inkomen wat het oplevert voor mensen in Borculo, welke vervolgens producten kopen in de AH.
'Groot is dan ook mijn teleurstelling dat jullie de Campina melk hebben vervangen voor het AH huismerk. Midden in het Campina gebied', schrijft Wunnekink. Het bericht kreeg direct al heel veel respons en Distrifood meldt dinsdag dat Albert Heijn Campina weer terug in het schap zet. Albert Heijn liet weten: 'Omdat wij ook trots zijn op onze lokale economie en deze graag steunen, is vanaf vandaag de Campina melk weer in onze schappen te vinden.'
Nu schoot er een oplettende melkveehouder, met succes, in de bres voor het merk Campina. Maar dit kan wel opgeschreven worden bij het rijtje van bedrijven die te maken hebben met acties van grootgrutters. Een afzetkanaal wat toch het grootste deel van de producten verkoopt aan de consument.
Navraag bij FrieslandCampina leert dat het hier waarschijnlijk om een op zichzelf staand incident ging. Jan-Willem ter Avest, woordvoerder van FrieslandCampina, zegt dat er juist een goede relatie bestaat met Albert Heijn. 'Zo was er recent nog de actie waarbij melkveehouders van FrieslandCampina de winkel in gingen.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10868119/Melkveehouder-wint-het-van-Albert-Heijn-]Melkveehouder wint het van Albert Heijn[/url]