Wijziging structuur

Fonterra gaat beetje lijken op FrieslandCampina

21 Juni 2016 - Redactie Boerenbusiness

Fonterra gaat haar bedrijfsstructuur aanpassen. Hierbij komt er business units voor consumentenproducten, voor vernieuwing en innovatie en voor de melkstroom en andere boerderijzaken. Met de aanpassingen wil het Nieuw-Zeelandse zuivelconcern de bedrijsvoering efficiënter maken, het productportfolio en de toegevoegde waarde ervan verhogen.

Dit heeft Fonterra bekendgemaakt. Volgens Theo Spierings, de Nederlandse topman van Fonterra, zijn de veranderingen de ‘juiste stap in de evolutie van Fonterra’. ‘We houden de melkveehouders in het hart van onze coöperatie, terwijl we focussen op de prestaties aan onze mondiale klanten en consumenten.’

De aanpassingen passen in de strategie van Fonterra om in haar portfolio minder nadruk te leggen op de productie van melkpoeder, maar veel meer op andere zuivelproducten om zo de verwaarding van de melk te verbeteren. In feite stuurt Fonterra zichzelf een beetje in de richting van FrieslandCampina, die met een breed pallet aan zuivelproducten hier al volop in thuis is. Niet geheel toevallig waarschijnlijk, want zowel Spierings als mede-bestuurder Johan Priem van Fonterra hebben een verleden bij FrieslandCampina.

We willen leidende zuivelmerken wereldwijd creëren

De business unit Global Consumer and Foodservice richt zich op het beleveren van de consumentenmarkt en de cateraars in alle cruciale markten voor Fonterra. ‘Onze ambitie is met onze merken op onze acht strategische markten op de eerste en tweede plek te staan. We willen leidende zuivelmerken wereldwijd creëren’, aldus Spierings.

Voor het stroomlijnen van de veranderingen binnen het coöperatieve bedrijf en voor de research en developement naar nieuwe producten is de business unit Velocity en Innovation opgericht. De business unit Farm Source is een vervolg op de divisie coöperatiezaken en richt zicht met name op de relatie en de melkcollectie met de aangesloten veehouders.

Overigens heeft Johan Priem aangegeven dat hij eind juli vertrekt bij Fonterra als managing director voor China en Azië. Zijn opvolger wordt nog gezocht. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws melk

Fonterra verhoogt winstverwachting kwart

Nieuws melk

Nieuw-Zeelandse zuivel optimistisch 2024 in

Nieuws Melk

Fors meer winst en hogere melkprijs bij Fonterra

Nieuws melk

Fonterra rondt verkoop DPA aan Lactalis af

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden