Vereenvoudigen organisatie

FrieslandCampina gaat reorganiseren

16 Augustus 2017 - Kimberly Bakker - 1 reactie

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina start binnenkort met een reorganisatie. Het zuivelconcern wil hiermee de organisatie van het bedrijf behoorlijk vereenvoudigen. Dat maakt FrieslandCampina op woensdag 16 augustus bekend. 

De organisatie van de zuivelfabrikant is momenteel voornamelijk geografisch ingedeeld. Daar wil de fabrikant vanaf. "De nieuwe structuur van FrieslandCampina moet beter inspelen op ontwikkelingen in de markt", aldus Debbie de Wagenaar, woordvoeder bij FrieslandCampina.

Voortaan 4 in plaats van 5 divisies

Voortaan 4 divisies
Het belangrijkste onderdeel van de reorganisatie van FrieslandCampina is dat het bedrijf voortaan 4, in plaats van 5, divisies heeft. Die divisies zijn ook meteen gericht op de markt en hebben een nieuwe naam, namelijk: Consumer Dairy, Specialised Nutrition, Ingredients en Basic Dairy. 

Die keuze voor 4 divisies is de eerste stap naar vereenvoudiging. Daarnaast speelt ook de veranderende klantbehoefte mee. "Steeds meer consumenten in Nederland houden zich bezig met verantwoorde en specifieke voeding. Voorbeelden daarvan zijn sportvoeding en voeding voor kinderen. Die veranderingen maken dat wij onze structuur ook moeten aanpassen." Volgens De Wagenaar doet FrieslandCampina dat door de divisies meer toe te spitsen naar de markt. "Zo is de divisie Specialised Nutrition vooral gefocust op die groeiende groep consumenten die zich bezighoudt met verantwoorde voeding."

Ook kiest de zuivelfabrikant ervoor om een versmalling aan de top door te voeren. "De besluitvorming moet minder aan de top van de organisatie plaatsvinden, maar juist door de divisies zelf gedaan worden. Dit zijn de mensen die er dagelijks mee te maken hebben", aldus de woordvoerder van FrieslandCampina. Dat zou er tevens voor moeten zorgen dat de besluitvorming sneller verloopt. 

Eerder een verschuiving van banen

Ontslagen bij reorganisatie
Eerder ging het gerucht dat bij de reorganisatie ook ontslagen zouden vallen. Dat blijkt echter niet correct. "Het verlies van banen is niet het doel van deze reorganisatie. Echter, dit kan natuurlijk nooit uitgesloten worden. De verwachting is dat er eerder sprake is van een verschuiving van banen.", aldus Debbie de Wagenaar. 

Die verschuiving wordt met name veroorzaakt doordat er banen vervallen in de oude divisies, terwijl er weer nieuwe banen ontstaan in de nieuwe divisies. "De banen moeten eigenlijk voornamelijk ingevuld worden door onze huidige werknemers." 

De nieuwe organisatie van FrieslandCampina moet per 1 januari 2018 operationeel zijn.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is allround redacteur bij Boerenbusiness. Daarnaast heeft ze oog voor de social mediakanalen van Boerenbusiness.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Ton Westgeest 18 Augustus 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10875566/frieslandcampina-gaat-reorganiseren][/url]
Afleidingsmanoeuvre, paniek voetbal en je kan nog wel een paar termen verzinnen. Je kan duidelijk zien dat de coöperatie te groot is geworden. De investeringen in het buitenland laten zien dat er te veel mensen op de verkeerde plekken zitten. Het gevecht met de leden die al die regels door hun strot geduwd krijgen om ze mak te houden, zoals de kringloopwijzer, laten zien dat de coöperatie het gevoel met de achterban volledig kwijt is. Het zou beter zijn de coöperatie weer op te splitsen....
Abonnee
betweter 18 Augustus 2017
ja fiesland en campina apart.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws Melk

Baten FrieslandCampina in Pakistan verder omlaag

Nieuws melk

Lactoferrine uit én zonder melk FrieslandCampina

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden