FrieslandCampina

Achtergrond FrieslandCampina

'Ik zou mij als overstapper 2 keer bedenken'

28 Februari 2019 - Wouter Baan - 16 reacties

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina zag in 2018 wederom veel leden-melkveehouders vertrekken. Daarbij boekte het bedrijf minder winst, waardoor de prestatietoeslag nogal magertjes uitpakt. Toch kijkt de top van het bedrijf positief naar de toekomst.

De jaarcijfers van FrieslandCampina zijn bepaald niet rooskleurig, gezien de winst met 10% daalde tot €203 miljoen. De prestatietoeslag halveerde daardoor tot een schamele €0,46 per 100 kilo melk. De lagere winst wijdt het bedrijf onder meer aan de relatief hoge garantieprijs; gemiddeld kwam die uit €36,05 per 100 kilo.

Jaar van de overgang
Hein Schumacher, de CEO van FrieslandCampina, bestempelt 2018 als een jaar van overgang; een nieuwe frisse start na een paar moeilijke jaren. De zuivelcoöperatie lanceerde het afgelopen jaar een nieuwe strategie, maar daarvan worden de eerste vruchten nog niet geplukt. "De transformatie binnen FrieslandCampina duurt minimaal 24 maanden", zo benadrukt de CEO bij de presentatie van de jaarcijfers. "Toch moet de winst in 2019 al omhoog."

In Duitsland heeft het concern schoon schip gemaakt en is bijna 90% van de organisatie vernieuwd; de resultaten vallen daar namelijk flink tegen. Het hoofdkantoor is inmiddels verplaatst naar Düsseldorf en daarbij is er 1 Duitse melkfabriek gesloten. Deze ingrepen moeten het tij uiteindelijk keren, maar Schumacher beschouwt Duitsland als een moeilijke markt. In het algemeen verlangt de CEO meer en betere productinovaties.

Dat de afzet richting China de winstgevendheid opkrikt, ligt niet voor de hand. De coöperatie is op de Chinese markt groot in babymelkpoeders, maar de afzet staat onder druk. "De concurrentie is toegenomen; daarbij werden in 2018 zo’n 12% minder baby’s geboren. Dat drukt de afzet in de komende jaren." Door extra te investeren in marketing wil het bedrijf de leidende positie behouden. "Daar vechten we voor", aldus Schumacher.

Minder melk, betere prestaties?
Het bedrijf zoekt extra winst met de afzet van merkenzuivel. Daarom zijn in 2018 een aantal overnames gedaan die de coöperatie meer slagkracht moeten geven. "Vanaf de tweede helft van 2018 is de opwaartse lijn weer ingezet", benadrukt de top van het bedrijf. 'Toevallig' laat de melkaanvoer vanaf die periode duidelijk een daling zien. Frans Keurentjes, voorzitter van de coöperatie, zegt dat er geen verband is tussen de teruglopende melkaanvoer en de ommekeer in prestaties. Dit neemt niet weg dat er een correlatie lijkt te zijn.

FrieslandCampina collecteerde vorig jaar 10,3 miljard kilo. Daarvan is 3 tot 4 miljard kilo volgens Keurentjes nog altijd verliesgevend. "De verhouding moet je echter wel zien in context tot de hoge garantieprijs die wij uitbetalen. Dat neemt niet weg dat onze winstgevendheid omhoog moet. Wel is het een illusie dat het verliesgevende volume in de toekomst wordt gereduceerd tot 0", aldus Keurentjes.

Ik kan niet inschatten of het ledenverloop nu is gestopt 

Hein Schumacher

Groot ledenverloop
Net zoals in het jaar 2017 zag FrieslandCampina in 2018 opnieuw veel leden vertrekken. Van de 603 vertrokken melkveehouders gingen er 340 naar een ander zuivelconcern. De rest is een stopper. Wat een acceptabel jaarlijks ledenverloop is, wil Schumacher niet zeggen. Of de uitstroom van morrende leden nu is gestopt, kan hij niet inschatten. "Ik kan niet in de hoofden van de melkveehouders kijken wat zij gaan doen." De CEO benadrukt dat daarbij FrieslandCampina (als grootste zuivelcoöperatie) haar leden echt wat te bieden heeft. "Als melkveehouder zou ik mij wel 2 keer bedenken voor ik zou overstappen naar een andere zuivelaar."

Aan de melkprijs van FrieslandCampina kan het ledenverlies bijna niet liggen. "Wij betalen de hoogste melkprijs van alle coöperaties", claimt CFO Jaska de Bakker. Zij zegt dat dit ook de ambitie is voor de komende jaren. De blijvers moeten waarschijnlijk wel warmlopen voor duurzaamheid. Schumacher: "Wij willen qua duurzaamheid een leidende positie nemen en belonen onze melkveehouders daar ook extra voor."

De tijd geven  
De afdronk van de persconferentie is dat FrieslandCampina nog minimaal 1 jaar vraagt voor herstel. De komende jaren moet blijken of de trots van de Nederlandse zuivelsector de winstgevendheid daadwerkelijk kan opschroeven en het ledenverloop kan stoppen. Slaat de nieuwe strategie aan, dan laat FrieslandCampina een krachtig herstel zien. Gebeurt dat niet, dan zijn er geen excuses meer.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
16 reacties
Abonnee
Marco 28 Februari 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10881540/ik-zou-mij-als-overstapper-2-keer-bedenken]'Ik zou mij als overstapper 2 keer bedenken' [/url]
Ik heb ook getwijfeld weg te gaan, maar ik blijf. Gras bij de buren is niet altijd groener
Joh 28 Februari 2019
Ik zou 2 keer nadenken om het niet te doen. Als je ziet wat de eisen gaan worden de aankomende tijd dan vraag ik me af of we het gaan redden met 1 a 2 cent. En dan ook nog in zee gaan met partijen die ons jaren lang en nog steeds zwart maken in de media
Abonnee
Bertje 28 Februari 2019
Wat een nep bericht hierboven, volgens mij betaald de CONO al jaren achter elkaar de hoogste prijs
jw 28 Februari 2019
arrogantie ten top beste melkprijs van allemaal betalen. die is veel te laag gezien alle extra eisen die ze bij rfc stellen. en europese staan ze geen eens boven aan. ze hebben gewoon de boel niet op orde. en dan nu heule met de linkse groene maffia. als daar vandaan moet komen kunnen wel op houden
jK 28 Februari 2019
Waarom is dat pak chocomel en koffiemelk van fc twee keer zo duur in de winkel dan het jumbo huismerk. ik zou verwachten dat een boer voor weide melk en alle punten ook 2 keer zo veel krijgt voor zijn inzet maar schijnbaar komt het ergens anders terecht en niet bij de echte duurzame mensen. ik wens u een prettige vliegvakantie toe
andre vw 1 Maart 2019
Heb 40 jaar ervaring en het wordt al 40 jaar beter het volgende jaar.

Woon in de buurt van De Efteling daar is ook een sprookjesbos.
AukeV 1 Maart 2019
Ik voel me nu onder druk gezet. Denk dat ik nu definitief ga overstappen. Alleen de houding al: wat een arrogantie. En nabetaling is bijna 0!
Ard Eshuis 1 Maart 2019
Hoop op veel overstappers en dat die het beter gaan krijgen... Wat een arrogantie en dat in zee gaan met de activisten van Natuurmonumenten, pfff!
Sens 1 Maart 2019
Dit bevestigt nogmaals onze beslissing! Ondanks de 200 hokus pokus focus planet punten hebben we zeker niet die waardering voor ons als ondernemer gevoeld...integendeel! Bovenstaande bevestigt dat het voor ons beter was om op te stappen!
Abonnee
Jan 1 Maart 2019
Dat campina bijna de helft van de melk onder kostprijs moet dumpen is echt veel. Nog een paar minder boeren vinden ze vast niet erg
peter 1 Maart 2019
Ze moeten nog wat meer waardeloos personeel (pennen likkers, controleurs, nieuwe regels bedenken etc.) aan nemen. en nog meer uit verkoop houden en zichzelf meer bonus toekennen. De LEDENRAAD vult zich ook de zakken en houd zijn eigen schaapjes op het droge ten koste van het collectief. Ze doen steeds meer regels om minder melkgeld aan melkveehouders te hoeven betalen dus ze willen nog geld verdienen over de rug van de leden i.p.v. zichzelf moeite doen om het in de markt te verdienen. spannen ze keer op keer leden voor de kar en willen ze steeds meer hun eigen leden uitzuigen!!!

-Afpakken gratis stroom van leden voor melktransport.
-steeds miljoenen uitgeven aan het nieuwe melkweb (verslechtering
voor leden )en ict.
- steeds hogere (ontslag)-bonussen zelfs meer aan bonus als een gemiddelde boerderij waard is.
- ophouden met de foqus shit en de helft peroneel ontslaan en beginnen met WERKEN ,zoals wij 24uur per dag al doen!!!!!!!
Ton Westgeest 1 Maart 2019
Schumacher: "Wij willen qua duurzaamheid een leidende positie nemen en belonen onze melkveehouders daar ook extra voor."

De duurzaamheidswedstrijd gaat maar door...... Eenmaal begonnen door de Cono is er nog steeds geen einde inzicht! Het wordt steeds meer onwerkbaar op de boerderijen met regels en bemoeienissen.

Er komt geen eind aan en met Natuurmonumenten is er weer een nieuwe focus bijgekomen bij FC.
De volgende stap zal dan ook wel zijn dat FC de Cono kaasmakers overneemt, aan geld is er geen gebrek en we willen nu eenmaal de leidende positie hebben....
Abonnee
info 1 Maart 2019
FR de grootste boeren killer eerst met hun 1000 mini vergisters nu weer liggen vrijen met een natuurmonumenten en de cour bisnis wat ze moeten doen voor de boer , melk verwaarden voor een zo hoog mogelijke prijs komen ze niet meer aan toe wat ze zijn met andere zaken bezig. We voelen ons zwaar belazerd door mensen die zeggen econoom te zijn , je kan beter een boer als directeur aanstellen.
tijs 2 Maart 2019
duurzaamheid, is de sluier om de wan prestaties in de markt te bedekken, want ze verliezen nog steeds markt aandeel, winst en omzet daalt, nog 1 jaar uitstel voor herstel waarom? ja dan kunnen ze nog een jaar blijven aanmodderen! er zit te veel gespuis die boeren op kosten jaagt en de rvc zou boeren daarvoor moeten beschermen en ze de laan uit moeten sturen, maar niets is minder waar, ze houden zijn kop dicht zodat ze nog een jaartje een 100 000 euro op kunnen strijken ( zelf verrijking) jammer dat de ledenraad niet in grijpt! frans keurentjes is net may in groot Brittannië iedereen de afgrond intrekken.
Volgend jaar maar fuseren met arla, en de rvc en de hoofddirrectie naar huis! nu willen ze nog als we lang wachten dan denken ze bekijk het maar!
Als de directie en de rvc zo goed zijn als ze zeggen, dan waren ze niet zo arrogant! en waren ze bescheiden en dan kon ik ze benijden

niets is minder waar slecte resultaat ligt altijd aan iemand anders
de valuta's
de hoge garantie prijs
het melk aanbod
de afname van consumptie
dit soort zaken hebben anderen ook mee te maken,
zeg gewoon eerlijk we zijn niet goed genoeg! en we hebben te hoge kosten.
Zal wel het laatste jaar zijn dat ze de prestatie toeslag kunnen betalen, volgend jaar mogen ze blij zijn als ze de garantieprijs halen !
Ben benieuwd! veel sterkte!
Ppp 2 Maart 2019
Laat unielever de boel maar overnemen zonder de opvreters op kantoor
P 2 Maart 2019
Het gevrij zullen we wel te danken hebben aan die linkse rakker Wiebe hier komt niets goed van.
De raad van commissarissen is er maar een van onder de rivieren waar we als zuiderlingen ook niets aan hebben ze zit er voor het geld en niet voor de leden uit het Zuiden ze snapt niet dat er ook boeren zijn die hard moeten werken om de kop beven water te houden .Het hele bestuur van onder tot boven heeft boter op zijn kop er word niet eerlijk gezegd wat er speelt er worden geen peilingen gehouden wat de leden er van denken en er word niet terug gekoppeld hoe de district raad heeft gestemd terwijl ze onze vertegenwoordigers zijn in ons district hebben we er niks mee te maken Jean Paul vind dat we nergens iets van mogen weten wat hij vind moeten wij maar goed vinden.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws melk

Lactoferrine uit én zonder melk FrieslandCampina

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Nieuws Melk

Franse melkaanvoer daalt minder hard

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden