Chris Ioannou / Shutterstock.com

Opinie Joost Derks

De winnaars en de verliezers van brexit

8 Oktober 2020 - 1 reactie

Over een week loopt de deadline af die de Britse premier Boris Johnson heeft gesteld voor de onderhandelingen met de Europese Unie (EU) over een handelsakkoord na brexit. Als de besprekingen mislukken, gaat een flinke lijst aan bedrijven de pijn van een harde brexit voelen. Maar er zijn ook bedrijven die – ongeacht de afloop – juist flink profiteren van brexit.

Veel partijen leven met angst en beven toe naar het moment waarop Groot-Brittannië straks de EU de rug toekeert. De Britse bevolking is economisch gezien één van de grootste slachtoffers. Advocatenkantoor Baker McKenzie becijferde deze week dat brexit het land tot 2030 circa € 150 miljard per jaar kost. Dat is een jaarlijkse tegenvaller van meer dan € 1.000 voor elke inwoner.

Die kostenpost komt bovenop de economische schade van de coronacrisis en loopt zelfs nog verder op bij een No Deal-brexit. Onder meer Toyota en Nissan hebben al aangekondigd dat ze eventuele schade gaan verhalen op de Britse regering. Als er geen akkoord komt, moeten autofabrikanten vanaf 1 januari namelijk 10% invoerheffing betalen over personenwagens die ze naar de EU verschepen.

Vissers en bloemkwekers voelen de pijn
Ook voor veel Nederlandse bedrijven betekent brexit mogelijk een dikke streep door de rekening. Dat geldt bijvoorbeeld voor de visserijsector. De kottervloot van ons land zag de omzet vorig jaar al dalen van €305 naar €234 miljoen. Door de corona-uitbraak wordt 2020 een nog slechter jaar, met een scherp dalende vraag van restaurants. Als de Britse viswateren straks worden gesloten, gaat de sector helemaal een zwarte toekomst tegemoet.

Premier Boris Johnson zet in op een overgangsregeling voor de visserij tot 2024. Maar als er geen akkoord komt, gaat een van de belangrijkste visgebieden al binnen 100 dagen op slot. Ook de sierteeltsector wordt in dit scenario flink geraakt. Groot-Brittannië is goed voor bijna 15% van de totale Nederlandse bloemenexport. Het vooruitzicht van mogelijk lang oponthoud aan de grens, maakt het een stuk minder aantrekkelijk om zaken te doen met Britse klanten.

Consultancyfirma's lopen binnen
Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook bedrijven die juist profiteren van brexit. Voorlopig staan de grote consultancyfirma's bovenaan deze lijst. Afgelopen dinsdag werd bekend dat de Britse overheid de afgelopen drie jaar £450 miljoen heeft uitgegeven aan de diensten van deze bedrijven. Dat is een toename van maar liefst 45% ten opzichte van de voorgaande periode. Deloitte was grootverdiener met £147 miljoen, gevolgd door PwC met £106 miljoen.

Ook binnen de Britse overheid zijn er grote verschillen. De consultancy-uitgaven van het Britse Ministerie van Binnenlandse zijn bijvoorbeeld verachtvoudigd. En bij het Ministerie van Transport nam dat bedrag met 156% toe naar £88 mln. Je kan je overigens afvragen of die informatiedorst waarin consultancyfirma's voorzien, ten koste is gegaan van de handelingssnelheid. Een paar weken geleden lieten de havenautoriteiten in Dover weten dat ze nog steeds geen geld hadden ontvangen om brexit-aanpassingen door te voeren bij de grenscontroles.

En het pond?
Voorlopig is het pond een duidelijke verliezer van het Britse vertrek uit de EU. Sinds het referendum in 2016 is de munt met bijna 20% gedaald ten opzichte van de euro. De termijnmarkten prijzen in dat daar zo nog 5% bij kan komen als er geen akkoord wordt bereikt. Aan de andere kant kan het pond met 6% opveren als er toch goede afspraken worden gemaakt. Iedereen die iets te maken heeft met de Britse munt, kan zich dus opmaken voor een wilde rit van het pond.

boerenbusiness.nl

Joost Derks

Joost Derks is valutaspecialist bij iBanFirst. Hij heeft ruim twintig jaar ervaring in de valutawereld. Deze column geeft zijn persoonlijke mening weer en is niet bedoeld als professioneel (beleggings)advies.
Reacties
1 reactie
hans 9 Oktober 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/column/10889590/de-winnaars-en-de-verliezers-van-brexit]De winnaars en de verliezers van brexit[/url]
Joost, waarom kunnen multinationals als autofabrikanten wel schade verhalen op de britse regering, maar nederlandse bedrijven dit niet op de EU? Beide hebben toch hun verantwoording in de afloop van de Brexit besprekingen?

Daarnaast, wanneer de autofabrikanten straks 10% invoerrechten in de EU vanuit Groot Britannie moeten betalen, maar aan de andere kant zijn hun kosten 20 % gedaald door de lagere britse Pond, dan weet ik wel wie er stiekum in zijn vuistje lacht!
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Opinie Joost Derks

Pondrally kan Brexitpijn niet verhullen

Opinie Joost Derks

Zo zorgt de jarige Queen voor een Britse recessie

Opinie Joost Derks

Dit is de werkelijke reden van de roebelrally

Opinie Joost Derks

Waarom is de Zwitserse inflatie zo bizar laag?

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief