Op 5 en 6 maart vond in Riga een bijeenkomst plaats voor de regulering van drones in heel Europa. EU leiders zijn vijf gezamenlijke standpunten overeen gekomen wat betreft RPAS. In de volksmond beter bekend als drones. De Letse minister van transport is zeer positief over drones. Vooral omdat de industrie een belangrijke impuls kan geven aan de Europese economie. Dat schrijft Dronewatch.
De drone industrie heeft de potentie om veel banen op te leveren. De EU heeft haast om de onbemande vliegende apparaatjes zo snel mogelijk in de lucht te krijgen. Maar, dat moet wel veilig gebeuren. Privacy en veiligheid zijn twee belangrijke punten. Voor het echter zover is zijn we minimaal een jaar verder.
Dat erkent ook Eurocommissaris voor transport en vervoer; Violeta Bulc. Volgens haar is het van groot belang erachter te komen hoe de samenleving tegen drones aankijkt. Die kijken volgens haar vooral naar privacy en veiligheid. Ondertussen vraagt de drone industrie om duidelijkheid, zodat zij verzekerd zijn van een toekomst.
De Riga Declaration on Civil RPAS bestaat uit vijf principes:
-Drones moeten worden gezien als een nieuw soort vliegtuigen. Voor elke categorie moeten simpele en praktische veiligheidscriteria komen.
-Er moet snel Europese regelgeving komen voor het professioneel gebruik van drones. Eind 2015 moet een concept van deze wet klaar zijn.
-Er moeten technologieën en standaarden worden ontwikkeld zodat drones geïntegreerd kunnen worden in het Europese luchtruim.
-Publieke acceptatie is essentieel voor de verdere ontwikkeling van drones. Hiervoor moet de veiligheid en privacy gewaarborgd worden.
-De drone bestuurder is verantwoordelijk voor het veilig gebruik van zijn drone. In het geval van een ongeluk moet duidelijk zijn wie de drone heeft bestuurd.
De verklaring is een stap in de goede richting, maar we zijn er nog lang niet. Het lijkt erop dat voor consumenten drones minder strenge regels gaan gelden dan voor professionele drones, omdat deze groter en zwaarder zijn. Zoals mag worden verwacht staat veiligheid hoog op de agenda. Misschien moet iedere drone daarom voorzien zijn van het kenmerk van de eigenaar. Ook wordt gehint op een slachtofferfonds voor drone slachtoffers.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.