Boerenbusiness Tech analyse

Full liners in de ban van eigen machinemerk

14 Augustus 2015 - Redactie Boerenbusiness

Agco, het moederbedrijf van een groot aantal agrarische merken, is sinds 2011 volledig eigenaar van het Duitse Fella. In Feucht, nabij Neurenberg, bouwt het bedrijf hooibouwwerktuigen. Agco heeft de productiefaciliteit omgedoopt tot Agco Centre en gaat in Europa de machines voor sommige markten onder de naam van Massey Ferguson verkopen.

Agco gaat de machines van Fella ook onder de naam Massey Ferguson verkopen

Agco is zeker niet de eerste fabrikant die het op een dergelijke tour gooit. Vorige week nog kwam het bedrijf in het nieuws met een drone die onder eigen naam zal worden verkocht. Collega full liners John Deere en CNH beschikken eveneens over een pakket hooibouwwerktuigen. Maar, die zijn vooral op Noord Amerika gericht. Ook bij Agco is dat het geval. Een klein gedeelte wordt in Europa aangeboden. Onder de merknaam van Massey Ferguson wordt dat nu uitgebreid.

 Agco maakte met de naamsverandering van Fella bekend de naam Duitse te zullen blijven hanteren. Dat zal het ook zeker blijven doen in de landen waar Fella sterk staat qua imago. Daaronder mogen we Nederland ook rekenen, net als thuisland Duitsland. Agco verzekerde dat het daar het merk in de benen houdt.

Ook Peter-Josef Paffen kondigde aan dat Fendt meer machines zou gaan bouwen. Fendt is eveneens onderdeel van Agco. Volgens Paffen kunnen we een Fendt opraapwagen verwachten maar, dat blijkt nog geen werkelijkheid te zijn. Wellicht dat het ons op de Agritechnica verrast. Challenger liet tijdens de Fendt velddag vorig jaar nog een eigen schijveneg zien, die het in Europa gaat verkopen.

In het Verenigd Koninkrijk – waar Fella niet zo’n grote speler is – gaat Agco als eerste de naam veranderen. Massey Ferguson heeft er nog steeds een ijzersterk imago en het is niet voor het eerst dat daar hooibouwmachines worden verkocht in de rode kleur. Dat is voor MF niet vreemd want, in Noord Amerika verkoopt het al veel langer Fella machines in de eigen stijl.

New Holland werkt sinds 2012 samen met Kverneland voor de productie van hooibouwmachines. Die zet het in Noord Amerika af. Maar, directeur Carlo Lambro liet vorig jaar nog weten dat CNH graag meer machines wil gaan verkopen. Ook in Europa. Dat moet meer omzet opleveren. Om te beginnen gaat New Holland starten met zaaimachines. Hierin is europabreed veel ontwikkeling. Daar willen de fabrikanten wel een graantje van meepikken. Bovendien is er uit Amerikaanse ervaringen en technieken te putten. Niet voor niets zette MF op de Agritechnica 2013 een White zaaimachine uit de VS.

John Deere hanteert eenzelfde strategie als CNH. De Amerikaanse fabrikant heeft in Amerika al een enorme range aan werktuigen. Geen enkele andere fabrikant weet het concept full liner zo goed in te zetten. Voor wat betreft de hooibouw werkte het in Europa samen met onder andere Kuhn. Maar, nu bouwt het zelf maaiers. Op de Sima kondigde het aan een precisiezaaimachine te gaan verkopen. Techniek uit  Amerika in een Europees jasje. Ook de verkoop van graanzaaimachines – en dan specifiek voor directzaai – verkoopt Deere steeds meer in West Europa. Net als NH ziet het goede marktpotentie.

De Europese markt voor trekkers raakt verzadigd. Fabrikanten zetten in op machines

Waarom hebben full liners zoveel interesse in werktuigen? De Europese markt voor trekkers en oogstmachines raakt behoorlijk verzadigd. Daarnaast blijft het gemiddelde vermogen per trekker stijgen. Dit betekent dat minder kleine trekkers worden verkocht. Een grote trekker vervangt misschien twee of drie kleine exemplaren. De verkochte aantallen nemen af. Full liners richten hun pijlen daarom nu op de werktuigenbranche en zien hier brood in.

Voor fabrikanten van werktuigen is het een lastige situatie. Mechanisatiebedrijven zijn in de regel verbonden aan een trekkermerk. Die bepaalt in steeds grotere maten hoe het bedrijf wordt gerund. Wanneer het trekkermerk ook werktuigen in het programma heeft wordt concurrentie van andere uiteraard niet geduld. De hakselaar van Fendt zet bijvoorbeeld druk op dealers die voorheen Krone verkochten. De dealer moet zich aanpassen ten kosten van het merk.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Mechanisatie

Omzet trekkerfabrikanten koelt af na topjaren

Nieuws Agribusiness

Recordwinst voor John Deere, 2024 minder positief

Nieuws Agribusiness

Reiken de bomen van John Deere tot aan de hemel?

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden