Na 4,6 miljard euro te hebben betaald voor de Duitse Wirtgen Group heeft John Deere nog voldoende fondsen in de overnamepot om een nieuwe fabrikant in te lijven. Dat is het Italiaanse Mazzotti geworden. Best bijzonder, aangezien Deere al goed vertegenwoordigd is op spuitengebied.
Het familiebedrijf Mazzotti bouwt sinds 1987 zelfrijdende veldspuiten. Naar eigen zeggen is het marktleider in thuisland Italië, met een marktaandeel van 85%. Zo'n 80% wordt geëxporteerd, voornamelijk naar landen elders in Europa. In 2015 bouwde het 200 zelfrijders.
Mijlpaal voor John Deere
Ter vergelijking: John Deere bouwde in 9 jaar tijd 1.000 machines. Die mijlpaal vierde het in april. Omgerekend ruim 100 machines per jaar. Daarbij moet gezegd worden dat JD maar 1 model in 2 varianten heeft. Mazzotti heeft 3 series. Naar eigen zeggen is JD marktleider in Europa op het gebied van zelfrijders. Begin 2016 vierde Deere al dat het 10.000 getrokken veldspuiten produceerde. Dat doet het sinds 1997 in Horst, Limburg. Met de overname van Douven betrad Deere de Europese markt voor veldspuiten.
Wat zit er achter?
Het is gissen naar de exacte reden waarom John Deere de Italianen uit Ravenna overneemt. Volgens Deere’s Chief Information Officer John May blijft alles zoals het is. Als reden geeft hij de kans voor het bedrijf om meer klanten in Europa te kunnen bedienen. “Mazzotti kan genieten van de volledige steun van John Deere, om het succes verder uit te bouwen”, zo meldt hij in het persbericht. Wellicht dat de financiële situatie een rol speelt? Dat is een Italiaanse fabrikant niet vreemd.
Beyne en Kverneland
Mazzotti heeft in Nederland sinds geruime tijd mechanisatiebedrijf Wout Hogervorst in Noordwijkerhout als importeur. Dat blijft ook na de overname zo. Ook in Spanje en Tsjechië heeft het importeurs zitten. De laatste jaren is het bekend geworden als leverancier van zelfrijders aan de Belgische spuitenfabrikant Beyne en Kverneland. Vanuit Nieuw-Vennep worden de zelfrijders, met eigen spuittechniek, onder de naam iXdrive verkocht met merknaam Kverneland of Vicon.
Zoektocht naar zelfrijder
Alle grote spuitenfabrikanten proberen in hun productprogramma een zelfrijdende machine op te nemen. Van oudsher werd alleen in het Verenigd Koninkrijk veel met zelfrijders gewerkt. De Europese markt voor zelfrijders, op het vasteland, werd in het verleden grotendeels gedomineerd door namen als Agrifac, Delvano en Dammann, naast kleine lokale spelers. Amazone zocht samenwerking met Agrifac, maar ging op eigen houtje verder. Lemken kwam recent in het nieuws door een samenwerking met Bräutigam aan te kondigen en Beyne en Kverneland doen het met Mazzotti. Heel veel keuze is er ook niet voor wie een zelfrijder zoekt die voldoet aan de eisen van een Europese (aardappel)teler. Misschien dat John Deere hier wel grip op tracht te krijgen?
Hoe gaat het na de overname?
In november 2015 nam Deere het Franse Monosem over. Het lijkt erop dat Mazzotti hetzelfde pad bewandelt. Dat betekent geen veranderingen van buitenaf, al zal het een en ander achter de schermen plaatsvinden. Grote kans dat het JD ook te doen is om technieken en patenten die beide bedrijven in huis hebben, waar het de eigen producten mee kan verrijken. Misschien speelt de stap van Agco ook een rol. Ruikt de Amerikaanse gigant zijn kans schoon om de grip te verstevigen in Europa?
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10875009/wat-steekt-er-achter-deere-s-overnamepad][/url]