De zuivelreuzen Danone en PepsiCo, eigenaar van het Russische zuivelconcern Wimm-Bill Dann, hebben witheet gereageerd op opmerkingen van de Russische landbouwminister Nikolaj Fyodorov over de kwaliteit van de zuivelproducten van 'internationale multinationals.' Volgens Fyodorov lengen zulke producenten, waar naast de twee concerns ook FrieslandCampina mee kan worden bedoeld, de melk aan met goedkope ingrediënten.
Tijdens een werkbezoek vorige week in Siberië zei Fyodorov dat de grote internationale zuivelfabrikanten 'de melk goedkoop inkopen en deze dan aanlengen met plantaardige oliën, zoals cocos- en palmolie. Ze misleiden ons allemaal.' Volgens hem bestaan de zuivelproducten van de Westerse bedrijven voor 'slechts 10 tot 20 procent daadwerkelijk uit melk.'
Danone, dat een stevige zuivelpoot heeft in Rusland met 20 fabrieken en 12.000 werknemers, heeft in felle bewoordingen gereageerd op de uitspraken van Fyodorov. In een verklaring laat het Franse zuivelconcern weten 'diep beledigd te zijn door deze mening'. 'We zijn niet alleen woedend door zulke verklaringen van een politicus, maar zien het als zware laster die onze reputatie in Rusland en de rest van de wereld schaadt.'
Fyodorov drukte ook de regionale gouveneurs in Siberië op het hart goed de werkzaamheden van de zuivelfabrikanten in het oog te houden om hen 'niet de room van de goedkope rauwe melk te halen die onze arme boeren hebben geproduceerd.' Danone, die subtiel toevoegd al miljoenen roebels jaarlijks aan belastingen te betalen, eist dat Fyodorov zijn uitspraken publiekelijk terugneemt. Daar heeft de bewindsman nog niet op gereageerd.
De verslechtering van het ondernemersklimaat voor Westerse bedrijven in Rusland komt slecht uit voor FrieslandCampina, dat een zuivelfabriek heeft in Stupino. Deze ligt zo'n honderd kilometer ten zuiden van de Russische hoofdstad Moskou.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.