Fonterra vreest Chinese klanten voor zuivelproducten kwijt te raken aan de Europese Unie. Theo Spierings, de Nederlandse topman van het Nieuw-Zeelandse zuivelconcern, ziet dat Chinese inkopers van zuivelproducten de blik steeds meer op de EU gaan richten. Bijvoorbeeld bij de inkoop van zuivelingrediënten en babyvoeding. 'En als de Europese Unie marktaandeel wint, dan verliest Nieuw-Zeeland dit. Zo simpel is het.'
Dit zei Spierings maandag op een zakenbijeenkomst in Auckland, zo berichten Nieuw-Zeelandse media. Fonterra heeft een groot meerjarenplan tot het jaar 2020 gemaakt, waarin het zuivelconcern haar groeiambities heeft geformuleerd. Zo mikt de coöperatie op een verdubbeling van de omzet met China tot 10 miljard Nieuw-Zeelandse dollars (ruim 6 miljard euro). Daarbij is het prettig dat Nieuw-Zeeland de voornaamste afnemer blijft voor China, zo liet Spierings doorschemeren.
Hierbij mikt Fonterra op groei van de afzet in wat relatief kleinere Chinese steden, als ook in groei met merkzuivel via e-commerce kanalen als websites. Aan de andere kant ziet Spierings ook dat Chinese zuivelpartijen investeren in Nieuw-Zeeland. Zo heeft het Chinese bedrijf Yashili vorige week een 220 miljoen dollar kostende fabriek geopend in de plaats Pokeno, waar babyvoeding wordt gemaakt.
Spierings ziet dat echter niet als een grote dreiging. 'Moeten we ons zorgen maken over Chinese bedrijven die investeren in Nieuw-Zeeland, om ons merk Nieuw-Zeeland en de hoge prijzen die dit merk kan realiseren in de markt? Ik denk het niet.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.