Boeren zijn steeds vaker met hun gewicht bezig. Het gewicht van hun trekkers en machines wel te verstaan. Vooral bij akkerbouwers speelt dat een rol. Één van de oplossingen die wordt aangedragen, is het aanschaffen van lichtere trekkers. Heeft dat effect? En zijn ze wel lichter?
Bij veel akkerbouwers en loonwerkers waar ik op het erf kom prijkt een nieuwe trekker in de schuur. Vaak gaat het om een viercilinder model en die heeft vaak ook nog eens een vermogen van 150 pk of meer. Want het idee, dat je voor zwaar trek- en aftakaswerk een zescilinder moet hebben, is inmiddels achterhaald. Zescilinders zijn zwaar, duur en verbruiken veel brandstof. Dat is door de bank genomen het gemiddeld gedachtebeeld anno 2017.
Ruimte voor emissietechniek
Landbouwtrekkers met een viercilinder motor zijn een hoogstaand stukje techniek van trekkerbouwers. Het lukt ze namelijk vandaag de dag om 200 pk uit een relatief klein motorblokje te persen. Dat was 10 jaar geleden slechts de helft. Daar hebben de fabrikanten goede redenen voor. Een kleinere motor kan zuiniger werken en neemt minder plek in onder de motorkap. Dat laatste is een belangrijke eis, want er is veel ruimte nodig voor katalysatoren, roetfilters en koelpakketten. Die zijn nodig om aan de laatste emissie-eisen te voldoen.
Wat is licht?
Trekkereigenaren hebben kort gezegd een broertje dood aan die techniek. Het werkt kostenverhogend, trekkers verbruiken er over het algemeen niet minder door, je hebt extra kosten door Adblue en de techniek wordt door veel storingen geplaagd. Waar het de boer om is te doen, is het gewicht. Maar, is dat ook de werkelijkheid? Ik nam de proef op de som. Daarbij moeten we eerst stellen: wat is licht? Daar heeft iedereen zo zijn eigen idee over.
De zwaarste viercilinder trekker, die op dit moment leverbaar is, bouwt Massey Ferguson. De 6718S Dyna-VT. Hij staat in de folder met 6.300 kilo. Is dat licht? Ik vind van niet. Tenminste, 10 jaar terug kostte datzelfde vermogen je wel een trekker van 7.500 kilo bij de bouwer uit Beauvais. Ik hoor u zeggen: 'Het gewicht in de folder, daar klopt geen hout van.' Helemaal juist, net zo min als het vermogen dat vermeld wordt. Sjoemelcijfers, zo kunnen we ze beschrijven. Zet uw trekker eens op de weegbrug en vergelijk het met de folder. Brede banden, opgebouwde gps, fronthef en ga zo verder. Een verschil van 1.500 kilo is er zomaar. Die lichte viercilinder wordt steeds zwaarder.
Vermogen-gewichtverhouding
Even terug naar boeren die op het gewicht letten en een viercilinder, die je voor één ton niet meer hebt, kopen. Dat voelt goed, maar is dat echt zo? Wie 5 jaar terug Massey Ferguson’s zwaarste viercilinder wilde kopen, kwam bij de 6470 uit. Die levert 145 pk (fabrieksopgave). Delen we dat door het gewicht uit de folder, dan kom je op een vermogen-gewichtsverhouding van 31,8 kilo per pk. Bij de 6718S is dat 31,5 kilo per pk. Nauwelijks verschil dus. Goed nieuws, maar in het hoofd wordt gerekend met het gewicht van het oude en het vermogen van de nieuwe. Wil je meer vermogen, dan komt daar meer gewicht bij kijken.
Het gewicht per pk verschil per fabrikant en serie. Laten we even rekenen bij Valtra. Dat merk staat bekend om zijn sterke viercilinders. Volgens fabrieksopgave kom je met de huidige N174 Direct uit op 34 kilo per pk. Voor de paar jaar oude N143 is dat 31,5 kilo per pk. Ook Valtra, die op hetzelfde platform als MF bouwt, komt op 6.300 kilo foldergewicht met de N174. John Deere en Fendt zitten daar met 6.400 kilo nipt boven. New Holland en Case IH zijn met 5.800 kilo optimistisch in hun verkoopbrochures. Hoe realistisch is dat? Het laat zich raden.
10 jaar terug
Trekkers van 6 ton, dat noem ik niet licht. Het voelt goed tussen de oren, maar niet in de bodem. Kijk eens naar cijfers van 10 jaar terug. Toen kocht je bij Valtra een zescilinder van 185 pk die 5.950 kilo woog. 350 kilo minder dan de huidige compacte N174! Ook bij Fendt en John Deere zie je dergelijke verschillen. De volgende keer dat u uw buurman ziet rijden met een 10 jaar oude zescilinder, bedenk dan even dat uw splinternieuwe viercilinder misschien wel zwaarder is. Weeg eens op de weegbrug, niet in de folder. Is een hoog gewicht onvermijdelijk? Investeer dan in het juiste schoeisel! De bodem zal u dankbaar zijn.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10874285/Boeren-zijn-weight-watchers-geworden][/url]