Blog: Niels van der Boom

Boeren zijn weight watchers geworden

28 April 2017 - Niels van der Boom - 4 reacties

Boeren zijn steeds vaker met hun gewicht bezig. Het gewicht van hun trekkers en machines wel te verstaan. Vooral bij akkerbouwers speelt dat een rol. Één van de oplossingen die wordt aangedragen, is het aanschaffen van lichtere trekkers. Heeft dat effect? En zijn ze wel lichter?

Bij veel akkerbouwers en loonwerkers waar ik op het erf kom prijkt een nieuwe trekker in de schuur. Vaak gaat het om een viercilinder model en die heeft vaak ook nog eens een vermogen van 150 pk of meer. Want het idee, dat je voor zwaar trek- en aftakaswerk een zescilinder moet hebben, is inmiddels achterhaald. Zescilinders zijn zwaar, duur en verbruiken veel brandstof. Dat is door de bank genomen het gemiddeld gedachtebeeld anno 2017.

Een kleinere motor biedt ruimte voor emissietechniek

Ruimte voor emissietechniek
Landbouwtrekkers met een viercilinder motor zijn een hoogstaand stukje techniek van trekkerbouwers. Het lukt ze namelijk vandaag de dag om 200 pk uit een relatief klein motorblokje te persen. Dat was 10 jaar geleden slechts de helft. Daar hebben de fabrikanten goede redenen voor. Een kleinere motor kan zuiniger werken en neemt minder plek in onder de motorkap. Dat laatste is een belangrijke eis, want er is veel ruimte nodig voor katalysatoren, roetfilters en koelpakketten. Die zijn nodig om aan de laatste emissie-eisen te voldoen.

Wat is licht?
Trekkereigenaren hebben kort gezegd een broertje dood aan die techniek. Het werkt kostenverhogend, trekkers verbruiken er over het algemeen niet minder door, je hebt extra kosten door Adblue en de techniek wordt door veel storingen geplaagd. Waar het de boer om is te doen, is het gewicht. Maar, is dat ook de werkelijkheid? Ik nam de proef op de som. Daarbij moeten we eerst stellen: wat is licht? Daar heeft iedereen zo zijn eigen idee over.

De zwaarste viercilinder trekker, die op dit moment leverbaar is, bouwt Massey Ferguson. De 6718S Dyna-VT. Hij staat in de folder met 6.300 kilo. Is dat licht? Ik vind van niet. Tenminste, 10 jaar terug kostte datzelfde vermogen je wel een trekker van 7.500 kilo bij de bouwer uit Beauvais. Ik hoor u zeggen: 'Het gewicht in de folder, daar klopt geen hout van.' Helemaal juist, net zo min als het vermogen dat vermeld wordt. Sjoemelcijfers, zo kunnen we ze beschrijven. Zet uw trekker eens op de weegbrug en vergelijk het met de folder. Brede banden, opgebouwde gps, fronthef en ga zo verder. Een verschil van 1.500 kilo is er zomaar. Die lichte viercilinder wordt steeds zwaarder.

Voor één ton heb je die niet meer

Vermogen-gewichtverhouding
Even terug naar boeren die op het gewicht letten en een viercilinder, die je voor één ton niet meer hebt, kopen. Dat voelt goed, maar is dat echt zo? Wie 5 jaar terug Massey Ferguson’s zwaarste viercilinder wilde kopen, kwam bij de 6470 uit. Die levert 145 pk (fabrieksopgave). Delen we dat door het gewicht uit de folder, dan kom je op een vermogen-gewichtsverhouding van 31,8 kilo per pk. Bij de 6718S is dat 31,5 kilo per pk. Nauwelijks verschil dus. Goed nieuws, maar in het hoofd wordt gerekend met het gewicht van het oude en het vermogen van de nieuwe. Wil je meer vermogen, dan komt daar meer gewicht bij kijken.

Het gewicht per pk verschil per fabrikant en serie. Laten we even rekenen bij Valtra. Dat merk staat bekend om zijn sterke viercilinders. Volgens fabrieksopgave kom je met de huidige N174 Direct uit op 34 kilo per pk. Voor de paar jaar oude N143 is dat 31,5 kilo per pk. Ook Valtra, die op hetzelfde platform als MF bouwt, komt op 6.300 kilo foldergewicht met de N174. John Deere en Fendt zitten daar met 6.400 kilo nipt boven. New Holland en Case IH zijn met 5.800 kilo optimistisch in hun verkoopbrochures. Hoe realistisch is dat? Het laat zich raden.

Het voelt goed tussen de oren, maar niet in de bodem

10 jaar terug
Trekkers van 6 ton, dat noem ik niet licht. Het voelt goed tussen de oren, maar niet in de bodem. Kijk eens naar cijfers van 10 jaar terug. Toen kocht je bij Valtra een zescilinder van 185 pk die 5.950 kilo woog. 350 kilo minder dan de huidige compacte N174! Ook bij Fendt en John Deere zie je dergelijke verschillen. De volgende keer dat u uw buurman ziet rijden met een 10 jaar oude zescilinder, bedenk dan even dat uw splinternieuwe viercilinder misschien wel zwaarder is. Weeg eens op de weegbrug, niet in de folder. Is een hoog gewicht onvermijdelijk? Investeer dan in het juiste schoeisel! De bodem zal u dankbaar zijn.

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Reacties
4 reacties
Henk Aarnoutse 28 April 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10874285/Boeren-zijn-weight-watchers-geworden][/url]
Als aanvulling: onze 6470 met fronthef weegt 5540 kg volgens de (naar ik aanneem) gewikte weegbrug van de CZAV.
Als het vermogen uit de folder aan de aftakas beschikbaar zou zijn: 38,2 kg/pk. Als het vermogen 'slechts' 130 pk betreft: 42,6 kg/pk...
Jan 1 Mei 2017
Is het voorstelbaar om met de nieuwste technieken voor een groot aantal verzorgings/voorjaarswerkzaamheden trekkers met minder pk's te gebruiken? Waarmee de trekker ook lichter kan zijn. Per pk zijn ze wel zwaarder, maar 3500 kg scheelt behoorlijk met 6500. Of zou de zaamachine niet getild kunnen worden?
zeeuw 1 Mei 2017
tegenwoordig is het normaal dat er voor een combinatie van 3 m breed van rotorkopeg met zaaimachine een trekker van 140 pk moet staan omdat ze zo loodzwaar zijn om te heffen
vroeger reed je met een 75 pk trekker en een kopeg met aangebouwde zaaimachine
Zandboer 1 Mei 2017
Foldergewicht en werkelijk schijnen nogal wat te verschillen. Qua lege tank, bandenkeuze en uitrusting als fronthef e.d. Zouden ze es in een test mee moeten nemen i.p.v. onzinnige vergelijken over knopje links of rechts
Jan 3 Mei 2017
@Zeeuw. "Tegenwoordig is het normaal dat er voor een combinatie van 3 m breed van rotorkopeg met zaaimachine een trekker van 140 pk moet staan omdat ze zo loodzwaar zijn om te heffen
vroeger reed je met een 75 pk trekker en een kopeg met aangebouwde zaaimachine"

En waarom kan wat 'vroeger' kon nu niet meer als behoud/verbetering van bodemkwaliteit steeds belangrijker wordt? Hebben we geen visie meer en huppelen we achter de machinefabrikanten aan die in feite maar weinig met verbouw van gewassen hebben? Het gaat hier niet om ploegen, maar om de oppervlakkige grondbewerking/zaaien.
Is voor een getrokken veldspuit 150 pk NODIG?
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Opinie Niels van der Boom

Holman ontketent onterechte aardappelhetze

Opinie Niels van der Boom

Koester je loonwerker nu het nog kan

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden