Dacom uit Emmen gaat wederom de Amerikaanse betreden met hun gewassensoren. Dat schrijft het Financieel Dagblad in een uitgebreid interview met directeur Janneke Hadders. Dacom startte ruim een decennia geleden met de verkoop van sensoren in Noord-Amerika. Dat mislukte toen maar, met nieuwe ideeën en een betere, simpele, sensor hoopt het bedrijf nu wel te slagen.
In 2003 zette Dacom de stap over de oceaan met hun sensorentechniek, door met een gewasbeschermingsmiddelenfabrikant in zee te gaan. In plaats van meer middel verkopen wilde het bedrijf juist gaan besparen op middelen, en zo klanten voor zich winnen. Hun verkopers kregen echter betaald voor de hoeveelheid middelen die werden verkocht. ‘Het project mislukte hierdoor, mede omdat geen goed business model voorhanden was’, aldus Hadders.
Voor hun tweede stap in de Verenigde Staten gaat het bedrijf samenwerken met Amity Technology. Een bijzondere partner, want Amity is een fabrikant van bietenrooiers en zaaimachines. Maar, de fabrikant uit Fargo, North Dakota, bouwt ook machines voor het nemen van grondmonsters en heeft dus ervaring in sensortechniek. Amity is ook in (Oost) Europa en Rusland actief. Wie weet of Dacom ook daar voet aan de grond krijgt.
Om met de sensor wereldwijd succes te boeken heeft Dacom hem eerst flink versimpeld. Dat is het idee van Janneke Hadders, die het bedrijf twee jaar geleden van haar vader overnam. ‘Het vorige model van de sensor was gewoonweg veel te ingewikkeld voor de gemiddelde boer’, vertelt zij. ‘Door het systeem drastisch te versimpelen kan iedereen er nu mee overweg. Mijn vader, Jan Hadders, is een technicus en uitvinder. Hij is binnen het bedrijf nog steeds actief als productontwikkelaar. Hij ziet het liefst uitgebreide gegevens, maar begrijpt nu ook dat die informatievoorziening moet worden beperkt om het product een succes te laten worden.’
Ondanks het avontuur in de Verenigde Staten is Dacom bescheiden als het gaat om groei. Al jaren is het actief in andere landen. Zo zijn drie werknemers actief in Saoedi-Arabië en drie in Zuid-Afrika. Daar wordt de techniek vooral gericht op waterbesparing. Het mist de 19 Nederlandse werknemers aan slagkracht om een wereldwijde markt te gaan bedienen. Het FD schat de omzet van Dacom op drie miljoen euro. Het familiebedrijf maakt nog geen gebruik van investeerders maar, wanneer een strategische partner zich aandient, staat Hadders open voor verdere ontwikkeling. ‘Die moet echter toegang hebben tot de markt in landen waar we niet actief zijn. Het gaat ons niet om de zak geld’, zegt Hadders.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.