RTK-GPS kan een trekker, combine of veldspuit prima zelf zijn rondjes laten rijden over het land. Zelfs in bochten en op kopakkers is dat niet langer een probleem. Een volledig autonoom werkend voertuig lijkt de logische volgende stap. Volgens John Deere hoeven we daar voorlopig niet op te rekenen.
In het precisielandbouwpakket van John Deere zijn technieken als Autotrac, Machine Sync en Rowsense opgenomen. Machine sync zorgt ervoor dat de snelheid van de trekker met wagen, die naast de combine rijdt, automatisch wordt gematched. Rowsense is een camera voor op de veldspuit, die de machine stuurt in plaats van het GPS-signaal. Daarmee is Deere zeker niet uniek. Het is vooral de gedachte erachter en de verdere mogelijkheden. Bijkomend voordeel is dat veel sneller kan worden gereden dan bij een GPS stuursysteem het geval is. Logisch toch dat – wanneer je al die techniek combineert – je een robottrekker in handen hebt? Volgens Terry Pickett, manager precisielandbouw en mede-uitvinder van de Autotrac-besturing, is dat niet het geval.
Volgens Pickett is het vooral de huidige wetgeving die Deere belemmert een robottrekker te bouwen. Eerst moeten duidelijke regels worden opgemaakt over het gebruik ervan. Wie is aansprakelijk wanneer je dure combine de sloot in rijdt? Of, nog erger, wanneer er een ongeval gebeurt. Dat hebben we recent met Tesla wel gezien. In Nederland hebben Conver en Probotiq juist gebruik gemaakt van het gebrek aan wetgeving om een robot in de markt te zetten. Misschien dat het wel onmogelijk wordt gemaakt in de toekomst.
Een groot probleem – wat maar moeilijk kan worden overwonnen – is volgens Pickett dat de machine moet anticiperen op problemen in het veld. ‘Stel je bent 25 kilometer verwijderd van een autonoom werkende trekker. Vonken zorgen ervoor dat de stoppel in brand vliegt. Wie merkt dat dan op?’ Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor wisselende omstandigheden bij de grondbewerking of een schoffelmachine die blokkeert.
In het licht van deze opmerking biedt de Rowsense-techniek van Deere wellicht mogelijkheden. Uiteraard biedt het ook nu voordelen wanneer je tussen pas gezaaide rijen, die niet met behulp van GPS zijn geplant, toch automatisch kunt sturen. Of accuratesse bij 30 km/u. Maar, kan zo’n camera ook gebruikt worden om obstakels te detecteren? Zomaar een idee…
Een praktisch nadeel voor de verdere ontwikkeling van GPS-systemen is – ook in de VS – de beschikbaarheid van betrouwbare internetverbindingen. Op het platteland is signaalsterkte een issue. Andere robottrekkers gebruiken daarom bijvoorbeeld radar- en lasersystemen om van een goede verbinding verzekerd te zijn.
Een toenemend nadeel is het onderhoud en reparaties aan dergelijke systemen. Normaalgesproken kan bijna iedere boer wel iets repareren om in noodgevallen door te kunnen rijden. Met precisielandbouw wordt dat steeds moeilijker. Volgens Chad Schwarte – een onafhankelijke monteur die zich specialiseert in precisielandbouw – zijn de meest voorkomende problemen die met GPS-stuursystemen. ‘Bijvoorbeeld wanneer een chauffeur een knop indrukt die hij niet in had moeten drukken, of wanneer hij foutieve informatie invoert. Het repareren wordt een steeds groter probleem, omdat onderhoud duur is en lang niet iedereen de kennis in huis heeft.’
John Deere biedt op haar zelfrijdende veldspuiten in Noord Amerika deze camera aan. Die scant de gewasrijen en kan tot 30 km/u de spuit erlangs sturen. Pas de camera aan zodat hij obstakels detecteert voor een robottrekker. Luchtfietserij of werkelijkheid?
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.