Nordzucker is bijna aan het eind van haar campagne in Noord-Duitsland. Het is de grootste campagne die het concern ooit draaide. De laatste van de vijf suikerfabrieken verwacht op 24 januari zijn laatste bieten te verwerken. De campagne duurde dit seizoen in totaal 130 dagen; vorig jaar was dat 120 dagen. Zo meldt het bedrijf in een persbericht.
Een voortreffelijk groeiseizoen heeft geresulteerd in recordopbrengsten met suikeropbrengsten die de 14 ton per hectare overstijgen. Behoorlijk meer dan de 11 ton van vorig jaar. Het concern stelt hiermee op de goede weg te zijn naar de doelstelling van 20 ton suiker van de beste 20 procent van de telers in 2020.
Door de gerichte investeringen kenden de vijf Nordzuckerfabrieken dit seizoen een probleemloze verwerking. Heikel punt dit jaar is wel de spanning in de markt. De enorme hoeveelheid suiker komt samen met zwakke marktprijzen. Daardoor zal de Nordzuckercampagne volgend jaar door het verminderde bietenareaal en de daaruit voorvloeiende kleinere opbrengsten aanzienlijk korter uitvallen.
De slechte marktsituatie is in het derde kwartaal meteen merkbaar, want de verkoop en winst liepen duidelijk terug. In de eerste negen maanden van het boekjaar 2014/15 genereerde Nordzucker een omzet van 1.457,6 miljoen euro. Een forse verlaging ten opzichte van de 1.849,7 miljoen euro van vorig jaar. Het magere resultaat is toe te schrijven aan de aanzienlijk lagere prijzen en iets lagere verkoopvolumes. Vooral de lagere prijzen voor quota en niet-quota geproduceerde suiker leidt ertoe dat ook de winst van 257.8 miljoen daalde naar 74,4 miljoen euro.
Voor volgend jaar verwacht de groep een uiterst moeizaam jaar dat waarschijnlijk zal uitmonden in een negatief resultaat. Reden daarvoor is de hevige concurrentie in de EU. Ook noemt CEO Hartwig Fuchs het feit dat export niet mogelijk is, terwijl er wel grote hoeveelheden suiker Europa worden ingevoerd. Toch meent hij dat de bodem van de prijsontwikkeling is bereikt, maar een eventueel positief effect op het resultaat zal niet voor 2016/17 zichtbaar zijn.
Nordzucker heeft daarom ingezet op kostenbesparing. Een nieuw efficiencyprogramma, uitgestelde investeringen en een reductie in areaal moeten daaraan bijdragen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.